Nov 20th, 2011 | By | Category: 2011-11 nov, Recension

Omslag till Maktens slavarAv Lydia Cacho
Esclavas del poder 2010
Översatt av Lena E. Heyman och Karin Sjöstrand
Natur och Kultur 2011
ISBN 978-91-27-12014-3, 367 sid

Denna otäcka bok berättar om prostitution, våldtäkter och brott som hör ihop med trafficking och sexslaveri. Den mexikanska grävande journalisten Lydia Cacho (som 2009 fick ut boken Jag låter mig inte skrämmas på svenska) har gett sig den på att avslöja aktörerna i de maffialiknande grupperingar som sysslar med denna lukrativa hantering.

Det är grymma saker hon berättar om. Hon har hittat flickor som är yngre än åtta år, sålda till bordeller av fattiga föräldrar. De har indoktrinerats så kapitalt att de nu är övertygade om att de varit predestinerade till att bli prostituerade.

Lydia CachoDe ligor som sysslar med prostitution nöjer sig ofta inte med en verksamhet. Deras förtjänstmöjligheter ligger också i narkotikahandel och penningtvätt. Allt för pengar! Deras inblandning i den vita slavhandeln (som det hette i äldre kriminallitteratur) bygger på övertygelsen om att män är överlägsna kvinnor, att kvinnor skall ge män njutning i bordeller och att våldtäkter inte är värre än att man kan rycka på axlarna åt det.

Lydia Cacho skriver i Maktens slavar att 1,75 miljoner människor hamnar i slaveri årligen. Av dessa är nästan fyra femtedelar  personer som hamnar i sexindustrin – merparten av dessa är minderåriga flickor och kvinnor. Men det finns också andra typer av slaveri, tvångsarbete inom både hushåll och industri förekommer, liksom tvångsäktenskap och handel med organ till sjukvården.

Förenta Nationernas konvention om mänskliga rättigheter från 1948 som förbjuder slaveri och slavhandel glöms lätt bort. Faktum är, enligt Cacho, att människohandeln ökat sedan kalla kriget tog slut. Globaliseringen har gjort det lättare för världens brottssyndikat att arbeta. Ett smörjmedel i verksamheten är politikers, polisers och statstjänstemäns benägenhet att stödja dessa maffior.

Cachos bok är viktig som pekpinne, men författaren vet lika lite som vi andra hur man ska förändra människors (läs mäns) sinnelag.

BARBRO LINDBORG