Sep 21st, 2017 | By | Category: 2017-09 sep, Recension

Omslag till MafiosoAv Ray Celestin
Dead Man’s Blues, 2016
Översatt av Hanna Williamsson
Southside Stories, 2017
ISBN 978-91-88153-61-6, inbunden, 541 sid
or

Ray Celestin uppmärksammades stort när hans debut Yxmannen kom på svenska i fjol. Den utsågs till bästa översatta spänningsroman av Svenska Deckarakademin. Hans andra roman är inte mindre ambitiöst upplagd, utspelas nio år senare och berättar om jazz och maffia i det tidiga 1900-talets Chicago dit kornettisten Louis Armstrong anländer för att börja spela med Kid Ory & His Creole Jazz Band. Det är spritförbud i USA något som gjort gangstern Al Capone till höjdaren par preference i Amerikas mest korrumperade, våldsbenägna och segregerade stad.

Dit kallar Capone tillbaka spritsmugglaren och fixaren Dante Sanfelipe för att få hjälp att avslöja en mullvad i sin organisation. Det han inte anar är att Dante kämpar med sina egna heroinproblem när han återkommer till den stad han aldrig trodde han skulle se igen.

Originaltiteln Dead Man’s Blues (låten titeln kommer från skriven är av den legendariske gitarristen och ”Scatman” Crothers) är passande. Här finns mycket våld och död inte minst för att spritkriget mellan den alltmer obalanserade Capone och psykopaten George ”Bugs” Moran skördar allt fler offer. Louis Armstrong hotas bli indragen i konflikten liksom Pinkertondetektiverna Michael Talbot och Ida Davis, som vi mötte i Yxmannen. Talbot och Davis utreder en kidnappning. Ida, som är barndomsvän med Louis försöker hjälpa honom i denna faktiskt mycket sofistikerade berättelse med många väl beskrivna personer (polisfotografen Jacob Russo är en) i ett Chicago som i Celestins händer blir riktigt otäckt när brottsligheten börjar skifta från att leverera sprit och prostituerade för att också tillhandahålla tunga droger. Allt till tonerna och rytmerna från den ”negermusik” som också börjar uppskattas av de manga vita som frekventerar lönnkrogarna.

Även här låter Celestin oss följa de olika personerna medan de utvecklas på egna sätt samtidigt som deras vägar korsas. 1928 är Al Capone en viktig figur i Chicago och kan naturligtvis inte undvikas, men han är inte inkastad i storyn som nödvändig historisk gestalt utan har betydelse för intrigen. Detsamma gäller Louis Armstrong fast i ringare omfattning. Jag har själv skrivit en bok om den sicilianska maffians avläggare i USA och kan konstatera att Celestins berättelse hänger väl samman med verkligheten trots att en del händelser flyttats i tid för att bättre hänga ihop med romanens skildring. Han gjorde samma sak när han beskrev New Orleans i Yxmannen när han sammanflätade staden med den växande organiserade brottsligheten. Här finns inga spektakulära jakter på övermänskliga seriemördare men det betyder inte att de skulle saknas spänning. Den är inbyggd i språk och intrig.

Mafioso är den andra boken i en planerad serie om fyra romaner av författaren Ray Celestin som bor i London där han skriver noveller och manus för film och TV.

Ray Celestin

Ray Celestin. Foto Nick Redman