Jul 24th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till MaestraAv L. S. Hilton
Maestra, 2016
Översatt av Hanna Svensson
Norstedt, 2016
ISBN 978-91-1-307127-5, 331 sidor

Den rätt osympatiska och kallhamrade Judith Rashleigh är konstvärderare på ett auktionshus i Londons finare kvarter men har så dyra vanor att hon börjar extraknäcka på en nattklubb för att det ska gå ihop. Auktionshuset riskerar emellertid att skandaliseras på grund av ett förfalskat konstverk där Judith får skulden och hon flyr både landet och konstvärlden.

L S HiltonDet låter som början på en lovande thriller med en något intressant huvudperson som ambitiöst klättrar från enkla förhållanden till en position i samhället men plötsligt krossas och måste börja om. Blurben på omslaget säger att boken är som om Gone Girl möter Highsmiths Mr Ripley och dessutom är vågad. Vågad? Ja, det är mycket sex i boken om man nu tycker att det är värst vågat i dessa dagar när var och varannan bok har heta samlagsscener. Lite sanning finns det i kopplingen till Ripley – Judith Rashleigh har psykopatiska drag, lagom lite empati, förmåga att gömma sig och inte väjer för våld. I synnerhet om gamla misstag måste döljas och friheten hotas. Berättelsen är rappt skriven och författaren är tydligen kunnig när det gäller konstvärlden (hon har studerat konsthistoria i Florens).

Jag har läst att boken kan jämföras med 50 nyanser av grått. Det tycker jag är fel. Jag läste den utan större behållning. Maestra har ett rikare språk och är definitivt brutalare och absolut mycket snuskigare. Den har kvalitéer av det slag som man annars hittar i seriemagasin, och detta är inte alls menat på något nedvärderande sätt.

Handlingen utspelas bland oerhört välbeställda människor och läsaren får veta allt om deras underbara vänner och lika underbara accessoarer. Det betyder inte att de är vänsälla och att könslivet är godartat vare sig de bor i London, Paris eller Rom. Snarare associerar jag till vissa spindlars sexliv.

Lisa Hilton växte upp i norra England och studerade i Oxford innan hon kom till Florens för att studera vidare. Hon har varit bosatt i New York, Paris och Milano men har nu återvänt till London där hon bor med man och dotter. Hon har tidigare skrivit biografier om bland annat engelska drottningar på medeltiden, Ludvig XIV:s älskarinna och drottning Elizabeth.

ELISABETH CARLSSON