Jan 14th, 2015 | By | Category: 2015-01 jan, Recension

Omslag till Madonnan i Notre-DameAv Alexis Ragougneau
La madonne de Notre-Dame, 2014
Översättning Alexandra Dumas
Sekwa förlag, 2014
ISBN 978-91-87648-16-8, 236 sidor

Madonnan i Notre-Dame är författarens debutbok men han har tidigare skrivit pjäser för teatern. Han har också arbetat i katedralen där romanen utspelas, vilket märks på den initierade skildringen av det som sker bakom ”kulisserna”.

Dagen efter det årliga firandet av Jungfru Maria i Notre-Dame hittas en vacker ung kvinna, helt klädd i vitt, död på en av kyrkans bänkar.

Alexis RagougneauKatedralen sköts av en rad yrkesgrupper som sakristaner, vakter, vaktmästare, städare, tryckare, vykorts- och rosenkransförsäljare, ljudguidesuthyrare, organister och körsångare. Därtill kommer präster, kyrkoherdar, kaniker, kaplaner, subsidiarer och präststudenter. Gärningsmannen skulle kunna finnas bland dessa eller någon av de tusentals dagliga besökarna. Den oduglige och därtill sexistiske kommissarien som får hand om fallet, gör dock ingen förutsättningslös utredning utan riktar genast misstankarna mot en fanatisk ung man som får namnet ”den blonda ängeln”.

Som läsare förstår man att den unge mannen är oskyldig och efter knappt halva boken börjar också en av katedralens präster, Kern, misstänka att någon annan ligger bakom dådet. Det är nu boken börjar bli spännande. Man får följa prästens till synes valhänta försök att avslöja mördarens identitet. Han ställs inför situationer då hans tro prövas och han tvingas välja mellan det som är lagligt och det som är olagligt men inte nödvändigtvis omoraliskt.

I historiska tillbakablickar skymtar fransmännens krigande i Algeriet som visar sig ha en viss roll i det som sker, kriget var enligt en av prästerna ”en synd som begicks av en hel nation”. ”Om det står mellan en fransman och en arab är det alltid fransmannen som man tror på”, säger en av vaktmästarna med arabisk bakgrund som får sitt alibi ifrågasatt. Men du är snäll säger han till Kern, ”du är en sådan som vill försvara araber och tjuvar, alla mördare på Poissy (ett fängelse). Du är en god kristen”.

Det finns flera intressanta karaktärer i boken, från den unga kvinnliga åklagaren, till mördaren som regelbundet besöks av Kern och olika udda existenser som kommer till kyrkan. Det är dock främst prästen Kern med sina andliga kvaliteter och kroppsliga defekter som man kommer nära.

GUDRUN WINFRIDSSON