Nov 2nd, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till M TrainAv Patti Smith
M Train, 2015
Översatt av Ulla Danielsson
Brombergs, 2015
ISBN 978-91-7337-682-2, 263 sidor

Man kan undra vad Patti Smith jagar efter. Tydligen inte enbart nya upplevelser när hon lämnar, kaffet och det rostade mörka brödet på sitt stamställe Ino’s café i West Village, New York för att besöka Spaniens, Japans, Tysklands och Sveriges för henne intressantaste städer. Kanske är det livet och dess sammanhang hon söker och vill berätta om i essäerna när hon lämnar sitt hem i tegelhuset och besöker världen i annat än musikerns gestalt.

M Train är alltså, till skillnad från förra boken Just Kids, en bok om resor som åstadkommit vindlande minnen, trötthet, jakt efter gravar att besöka och ibland lycka över att hitta en möbel som använts av en författare eller konstnär som Smith beundrar. Kanske är just möbler viktiga för kvinnan som skrivit M Train på en utvald stol på det ny stängda Ino’s.

Men det är en rätt splittrad samling texter hos åstadkommit. Ibland är de klarsynta, humoristiska (tror jag, med Smith kan man aldrig vara säker), en märklig blandning av högprosa och pladder. Ibland kan man hitta rena felaktigheter, som beror på slarv av översättaren. Little Havana i Miami är en stadsdel och inte en krog där man kan äta röda bönor och gult ris.

Men, bort det, och bort också de inte alltför många flummiga delar som irriterar. I stort är hennes tankar om kärlek, döden och sorgen över att allt måste förändras ett giltigt narrativ som ibland bränner till. Att bli äldre och förlora nära och kära är något vi alla råkar ut för.

INGER STRANDBERG

Patti Smith

Patti Smith. Foto Ulla Montan