LYCKAS MED BOKUTGIVNING

Apr 11th, 2011 | By | Category: 2011-4 april, Recension

Omslag till Lyckas med bokutgivningAv Lars Rambe, Sölve Dahlgren och Ann Ljungberg
House of Independents 2011
ISBN: 978-91-86775-00-1, 237 sidor

Det här är en bra och handfast instruktionsbok om hur man blir sin egen förläggare. Författarna och förläggarna Sölve Dahlgren, Lars Rambe och Ann Ljungberg har alla börjat som skribenter med egna förlag och alla tre berättar om de möjligheter en sådan kan skaffa sig på relativt billigt sätt och vilka fallgropar som finns innan man uppnår lönsamhet. Samtidigt är boken något av en reklamskrift för de samarbetspartners trion använt sig av, men med tanke på hur pass gedigna råd de kommer med är det en sak läsaren rätt snart har överseende med.

Ett avsnitt handlar om hur man designar boken med hjälp av de elektroniska verktyg som finns tillgängliga. Man påpekar nödvändigheten av typografi och formgivning, att avstavningar skall ske korrekt med mera. Här kom jag att dra på munnen: de citattecken (“) som används i början av citerad mening är konsekvent upp- och nervända i stället för de rättvända (”) som är standard i svenskan. Eftersom de propagerar för korrekturläsning, och säger sig ha betalat för sådan, borde de få lite pengar tillbaka.

Men det är en petitess. Alla böcker jag läst, tryckta efter 50-talet, innehåller korrekturfel.

Författarna påpekar att om läsaren vill skaffa sig ett eget förlag är det viktigt att ha ett eget företag i botten. Detta företag ska skötas professionellt om man vill komma någon vart med den produkt som med möda hamrats fram på skrivmaskin eller dator.

Om man vill slippa förluster och sitta med en uppsjö böcker i hemmet gäller det att hitta läsare, ordna distribution, marknadsföra sig själv och sitt verk och därmed sälja så många böcker att verksamheten går med vinst.

Det har under senare år utkommit en rad volymer om hur man blir författare, somliga har varit ambitiösa och nästan alla har vänt sig till människor som vill komma ut på befintliga förlag. Att ge ut på eget enmansförlag har länge ansetts suspekt och minskat chanserna att få sin bok recenserad i pressen. Men det finns några som lyckats: Rambe, Dahlgren och Ljungberg berättar om Leo Tolstoj som själv betalade för att få sin roman Krig och fred utgiven. Även Vilhelm Moberg tillhör den skaran. 1921 gav han på eget förlag ut I vapenrock och linnebyxor och lyckades sälja hela upplagan. I deckarsvängen finns Hans-Olov Öberg, som tillsammans med Robert Aschberg grundade förlaget Kalla Kulor. Lyckas med bokutgivning berättar om tio författare, de flesta nischade, som det gått bra för, men det finns fler att läsa om på www.bookmarket.com/selfpublish.html

De gånger jag själv försökt, med utgångspunkt från egna erfarenheter, att lära ur hur man författar längre texter, har jag poängterat vitsen med att göra en synopsis (kort redogörelse för bokens innehåll, gärna uppspaltad i kapitel) och det gläder mig att Rambe, Dahlgren och Ljungberg håller med mig i den delen.

Formalia som ISBN-nummer, pliktexemplar med mera är sådant som den tilltänkte författaren gärna förbiser i ivern att få en tryckt bok i sina händer. Lyckas med bokutgivning tar även upp dessa tråkiga sidor av ämnet. Liksom att det finns fler möjligheter att få ut sitt verk, till exempel som e-bok eller ljudbok. Om boken sedan hamnar hos biblioteken finns möjlighet att den blir en talbok för synskadade, men det statliga Tal- och Punktskriftsbiblioteket ser till att detta sker utan att författare eller förlag kan göra något åt det.

Ett intressant avsnitt handlar om hur författaren/förläggaren kan marknadsföra sin bok utan att bli ruinerad.

Den som blivit refuserad av ett förlag kan alltså satsa på egen utgivning. Men stötestenarna är många, arbetet till och med hårdare än själva manusskrivandet om man vill nå ut till en läsekrets. De råd trion författare ger är många och goda, men det krävs energi och envishet för att lyckas.

Lars Rambe

Lars Rambe

Ann Ljungberg