LUST

Jun 10th, 2013 | By | Category: 2013-06 juni, Recension

Omslag till LustAv Åsa Schwarz
Mix förlag 2013
ISBN 9186845160, inb, 282 sidor

Jag har läst Åsa Schwarz sedan hon debuterade sommaren 2005 med Och fjättra Lilith i kedjor, 2006 kom uppföljaren Stigma som är en andra del i hennes ”demonologi”. 2009 kom sedan Nefilim, första boken med huvudpersonen Nova Barakel (som gör inbrott hos Vattenfalls VD för att skriva slagord på väggarna) och 2011 ytterligare en roman med Nova Barakel, En död ängel.

Åsa SchwarzNu kommer återigen något helt nytt från Åsa. Lust är en bok om en kvinna som skriver en bok, med titeln Lust. Författarinnan Sara, i likhet med de flesta av verklighetens författare, hankar sig fram i väntan på det stora genombrottet. Under tiden försörjer hon sig som frilansjournalist och skriver om ockulta fenomen, UFO-iakttagelser och liknande i en specialtidning. Förlaget har å sin sida gjort klart att om inte hennes nästa bok säljer bra, då blir det inga fler utgivna. Och i den situationen får Sara givetvis skrivkramp, men räddas av att hon utför en ritual som den bortgångna mormodern brukade använda när hon skulle uppnå något viktigt.

Plötsligt förändras allt. Det går utmärkt att skriva, hon får ett guldkantat erbjudande från ett av de stora förlagen och kan inte bara byta förlag utan också sluta skriva för en tidning som hon egentligen avskyr, eller åtminstone dess redaktör.

Boken pendlar, som ofta i Åsas romaner, mellan nutid och förgången tid. Nutid i Stockholm – för övrigt tecknat med rikligt av inblickar i kulturelitens vattenhål i staden – blandas med krigsslutets England hösten 1945 och framåt. Men det finns fler dimensioner i boken, minst en ytterligare historia vävs in i berättelsen och dessutom utvecklar sig ett triangeldrama med Sara som destruktivt pådrivande. Till det kommer ockulta och erotiska inslag, som ger berättelsen ytterligare spännvidd. Be careful what you wish for tänker man som läsare, när berättelsen skickligt vävs fram emot den logiska och oundvikliga, men ändå helt oväntade, upplösningen.

Det finns ett driv i berättarstilen som gör att man förs framåt genom kapitlen och tvekar att lägga boken ifrån sig. En mångfacetterad berättelse, skickligt sammanfogad av Åsa Schwarz. Jag ser redan fram emot att få läsa mer om Sara i den uppföljare som liksom bokens upplösning känns helt oundviklig.

ULF BROBERG

En intelligent skriven historia om sådant intelligensen inte kan förklara. Samtidigt handlar boken om sorg, om kåthet och längtan efter frihet men kanske framför allt om en författares lust att bli berömd och ekonomiskt oberoende.

Det är berättelsen om den okända chic-lit-författaren Sara som på ett magiskt sätt hittar en väg att komma förbi skrivkramp, onödig research och ”inspiration”. Bland mormoderns efterlämnade till finner hon en formel där en sjuuddig stjärna ingår i ritualen och vips! händer det. Hennes dröm om att få en bestseller och bli värvad till ett förlag med ekonomiska muskler gå i uppfyllelse. Den drivne förläggaren Anders tar sig an henne på mer än ett sätt, trots att han är gift. Han lovar visserligen att lämna hustru och barn, men det sker naturligtvis inte.

Sara drivs av sin passion och börjar utnyttja mormoderns kunskaper allt mer. När frustrationerna blir alltför starka börjar hon efter att ha konsulterat sin magiska stjärna att skriva in sin egen historia och sina innersta önskningar i den nya romanen. En av Anders dambekanta dör, ett träd faller över förläggarens, familjens snälla hund blir galen. Det är ett smått skrämmande exempel på att man ska vara försiktig med vad man önskar sig eftersom det kan gå i uppfyllelse.

På nätet har jag hittat antydningar om att den här historien kan vara en nyckelroman. Tyvärr är jag inte insläppt i Stureplansbratsens hemliga hålor och kan därför inte intyga den sakens sanningshalt.

Förlagets baksidestext om att detta skulle vara en isande roman från Stockholms innekretsar ställer jag mig frågande inför. Berättelsen om Saras framgångssaga – hon blir till sist en internationellt erkänd författare – är intressant i sig och det finns en krypande spänning. Men ”isande” är att ta i.

Åsa Schwartz skriver drivet, framåtriktat och säkert. Hon har haft tidigare framgångar och kommer säkert att lyckas bra även med denna, med eller utan hjälp av sjuuddiga stjärnor.

Mellanspelen med mormodern och ockultisten Aleister Crowley ger en intressant bakgrund till de händelser i nutid som Schwartz berättar om.