LUFTWAFFES ELIT

Dec 5th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till Luftwaffes elitAv Jan Forsberg
Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, 2014
ISBN 978-91-86837-81-5, 220 sidor plus kartor

Överstelöjtnanten och författaren Jan Forsberg låter i denna bok fyra stridsflygare från det Tredje Riket berätta om sina ofta hisnande upplevelser från sina uppdrag under andra världskriget och kopplar sedan dessa berättelser till egna kommentarer om den taktik och de strategier som användes. Detta tillför en extra dimension till huvudpersonernas insikter om striderna från deras perspektiv.

Stukapiloten Hans-Ulrich Rudel stred på åtskilliga fronter i Sovjetunionen, bland annat över Stalingrad där tyskarna besegrades och Kursk där de fick ännu mer stryk. Men Rudel var framgångsrik och förstörde många ryska stridsvagnar vilket fick Stalin att sätta ett högt pris på hans huvud. När han hamnade på marken förföljdes han till fots av rysk trupp med lyckades via ohyggliga strapatser överleva. Han träffade Hitler vid ett par tillfällen och fann der Führer sympatisk. Efter kriget deltog han i möten med nationella grupper och pekades ut som högerextremist.

Hajo Herrmann blev både bombplans- och jaktpilot. Han deltog i spanska inbördeskriget på Franco-sidan som tillhörig Legion Condor och deltog i andra världskriget från invasionen av Polen 1939 via blitzen över England, Norge och Sicilien till det för Nazityskland så bittra slutet 1945, som han själv upplevde som sovjetisk krigsfånge. Han satt tio år i ryska läger.

Jaktflygaren Heinz Knocke stred för Hitler i både väster- och österled. Han sköt ner flera gånger och upplevde som många andra förlusten av kamrater. Efter fångenskap i krigets slutskede blev han politiker och avled 1993.

Tom Thomas, som flög det legendariska tyska stridsflygplanet Messerschmitt Bf 110 Zerstörer, hade en far som hyste starka tvivel mot Hitlers regim. Han blev ändå pilot i regimens flygvapen och stred bland annat vid Stalingrad. Han blev sjuk och hamnade på sjukhus i Tyskland och efter tillfrisknandet skickades han tillbaka. Då hade fronten förflyttats åtskilligt mot väster. Nu blev han nerskjuten, svårt skadad och åter flygduglig först 1944 då han blev lärare vid en flygskola och fick uppleva kapitulationen i hemlandet. Efter kriget blev han civil pilot och slutligen flygkapten hos Lufthansa.

De fyra piloternas berättelser från kriget är händelserika och intressanta, inte minst på grund av den uttalade bristen på hat gentemot fienden. Men krig utförs också med manicker av olika slag. Beskrivningen av dessas tekniska detaljer tynger här och var texten, men har förstås berättigande eftersom denna typ av böcker mest läses av Militärhistoriskt Överintresserade Personer (MÖP).

Jan Forsberg

Jan Forsberg. Foto Kjell E. Genberg