LOST SPRINGS

Sep 11th, 2009 | By | Category: 2005-4, Recension

Av Per Erik Tell
Gondolin 2005

Detta är en liten volym om äventyr i det stora landet i väster. Äventyrarna är i flera fall svenskar och sammanhållande gestalt är författaren själv som under resor i USA klivit av från ”the beaten track” och lyckats hitta udda och intressanta figurer att skriva underhållande om ”Lost Springs – de borttappade källorna – är en håla i Wyoming. På skylten som syns på bokomslaget bor sju människor där. En stad med samma namn ligger i Kansas och är tätbefolkad, för men enligt enligt folkräkning 1990 bor det 106 stycken där. Det är en uppgift som har mindre betydelse, men ligger helt i linje med Tells berättelser, som ägnar sig åt märkliga människor, platser och tingestar.

Nyligen har vi fått veta att Mark Felt var ”Deep Throat”, källa åt Bernstein och Woodward när de avslöjade Watergateskandalen. Enligt Tell var det en helt annan sak som till syvende och sidst fällde president Nixon – nämligen en kopieringsapparat.

Fler presidenters förehavanden redogörs för: en svensk grävde upp den mexikanske rebellen Pancho Villas huvud och sålde det till en Bush, nämligen George W:s farfar. Gangsters och artister finns också med bland objekten. Här är den hårresande berättelsen om hur Nels från Tollarp i Skåne såg John Dillinger bli skjuten utanför biografen där han såg sin sista film. Han har besökt huset där Johnny Cash bodde, knackat på och …

För att inte tala om de gamla hjältarna och banditerna från Vilda västern (ofta samma personer) i städer som Tombstone, Arizona eller Deadwood, South Dakota. De som inte blev skjutna eller hängda dog förmodligen av tristess.

Den sortens död slipper den som läser den här boken. Det är en av de skojigaste reseskildringar jag fått mig till livs på mycket länge.