LOS ANGELES REX

Apr 20th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till Los Angeles RexAv Will Beall
L.A.Rex 2006
Översatt av Johan Sjöstrand
Norstedts 2008

Det är inte ovanligt att amerikanska snutar drabbas av skrivklåda. Inte alla är bra men det finns poliser som blivit alldeles utmärkta kriminalförfattare – Joseph Wambaugh är en. Här kommer en till, Will Beall som arbetat mot gängbrottslighet som patrullerande polis inom Los Angeles Police Department. Numera är han mordutredare i samma stad och Los Angeles Rex är hans debutroman.

Will BeallRomanen handlar om de två patrullerande poliserna Ben Halloran och Miguel Marquez samt om Cesar ”Wizard” Salcido som är den undre världens kung i den våldsamma stadsdelen South Central. Halloran har blivit polis för att komma undan sitt förflutna, men just vid den här tiden – 1998 – börjar det förflutna hinna ikapp honom. Gamla vänner har blivit nya fiender och han måste hålla ögonen öppna åt flera håll medan han och Marquez granskar en serie mord.

Statistiken säger att brottsfrekvensen i USA:s större städer är på tillbakagång. Så icke här. Los Angeles Rex är en hård och grym skildring som fick mig att flämta till några gånger för att hejda illamåendet. Rasismen gentemot svarta och spics är tydlig i vissa fall medan somliga mexikaner får citera Shakespeare, något som emellanåt orsakade höjda ögonbryn.

Sådant får mig att bli så där lagom övertygad om historiens lödighet, men det är inget fel på farten och fläkten och det går att uppfatta Ben Halloran som en sympatisk gestalt. När inte gamle Will och hans MacBeth kommer på tal är dialogen så klatschig och gatuklipsk att man uppfattar den som autentisk.
Och autenticitet från Los Angeles gator kräver att läsaren har ett överseende sinne och en stark mage.  Det här är läskiga grejer.

Man ska minnas att det är en debutroman. I början brukar författare ta i. Det är så mycket man vill ha fram och man tror gärna att starka kryddor är det bästa att ta till. Men sådan kryddning kan också täcka över den verkliga smaken. Beall är en talangfull skribent (givetvis, annars hade han inte blivit utgiven och översatt) så nästa gång kan han kanske bli mer återhållsam utan att det tar död på personskildring, intrig och tematik.

Om han är yrkesskadad må det vara honom förlåtet. Han har arbetat i större delen av sitt yrkesverksamma liv som gängpolis i LAPD:s 77:e division på gatorna i South Central.

Om han vill kan han nog lägga av, för den här boken är på väg att bli film, och nästa bok är också på gång. Den har arbetstiteln The Lion Hunters.