LOS ANGELES

Mar 8th, 2010 | By | Category: 2006-1, Recension

Av Peter Moore Smith
Los Angeles 2005
Översatt av Gertrud Hemmel
Albert Bonniers 2005

I ett nerkört område i västra Hollywood lever 34-årige Angel Veronchek nära nog som en eremit. Delvis beror det på att han är albino och inte tål solsken, men största orsaken till att han gömmer sig är psykologisk. Hans far är en av Tinseltowns mer kända producenter, men själv sitter han tillsammans med snabbmat och mediciner och glor på film en Blade Runner, eftersom han känner sig som en replikant. Då och då försöker han skärpa sig och skriva lite på sitt filmmanus Los Angeles.

En nyinflyttad granne knackar på och presenterar sig som Angela, Hon är hans motsats i allt – en översvallande vacker svart person som gett sig tusan på att en dag äga Hollywood. Hennes energi och fart väcker Angel. Han blir kär för första gången och underligt nog tycks känslorna vara besvarade. Han är plötsligt lycklig och är det tills han får ett telefonsamtal. Hon viskar ”Angel” och lägger sedan på – och sedan är hon borta ur hans liv. Chockad tvingar han sig ut för att ta reda på vem Angela egentligen är – om hon nu existerar.

Los Angeles är ett ypperligt psykologiskt spänningsdrama. Angel utforskar verkligheten som han ser ur sin egen synvinkel. Det blir både rörande och sorgligt trots att huvudpersonen inte är lätt att förstå eller identifiera sig med. Los Angeles nätter har sina egna koder som man bör lämna kvar som obegripliga chiffer. Där finns också folk man bör undvika.

Författaren är född 1965 i Panama och flackat runt en stor del av sitt liv, bland annat har han bott i Tyskland. Han kom till New York för att bli rockmusiker, blev i stället reklamman, skrev noveller och filmmanus och romandebuterade 2000 med boken som hette Fällan när Bonniers släppte den 2001.

LOTTA BRÅDING