Jan 15th, 2013 | By | Category: 2013-01 jan, Recension

Omslag till LockfågelnAv Henrik Brun
Den danske lokkedue 2013
Översatt av Ann Margret Forsström
Massolit Förlag 2013
ISBN 978-91-87135-10-1, 458 sid

Författaren är utrikesredaktör på den danska tidningen Kristeligt Dagblad och har varit utrikeskorrespondent stationerad på Balkan. Det märks i denna saftiga debutroman (den första i en trilogi) som är en globalt inriktad thriller fylld av internationella intriger, korruption och förvecklingar både vad det gäller vänskap mellan vanligt folk och mer krigiska herrar.

Det handlar om den före detta journalisten Ketil Brandt. På väg till ett bröllop i Bosnien får han ett samtal från polisen i Ljubljana som berättar att en gammal vän och kollega hittats mördad. Detta väcker hans reporterinstinkter till liv igen och han beslutar sig för att finna mördaren och mördarens motiv. Han blir utnyttjad som lockfågel i den lokala polismyndighetens efterforskningar samtidigt som han själv är ute på spaning.

Henrik BrunDet utvecklar sig till en geografiskt spretig, detaljrik och explosiv historia som inkluderar politiker, spioner, människosmugglare och idrottsfolk och läsaren får sig till livs en berättelse som inte skulle ha mått alltför illa av att ha genomgått en bantningskur. Men intrigens avslutning är rätt överraskande.

Texten är skriven på effektiv tidningsprosa vilket ger ett driv som är alldeles utmärkt, men det finns också sådant som man som läsare irriteras av. Det finns en ”okänd” berättare som titt som tätt dyker upp och en fängslad kvinna utsätts för grymheter som visserligen ger historien nerv, men man undrar länge över vem hon är och varför hon råkar ut för detta.

Det som gladde mig mest i romanen var skildringen av Ljubljana och beskrivningen av bakgrunden till det förödande krig som denna del av Balkan utsattes för. Dessutom får man veta en del om utvecklingen efter krigsslutet. Regionen tillhör Europa men är nog rätt okänd för europén i gemen.

KARL HJELM