LJUVA SEPTEMBER

Mar 17th, 2010 | By | Category: 2004-1, Recension

Av Per Erik Tell
Accent 2003

En gång – det var nog en 20-30 år sedan – väckte den geniale konstnären Gerhard Nordström uppseende med en målning där lik från Vietnamkriget placerats i leende svensk sommarnatur. Bilden väckte protester. På den tiden hade man svårt att acceptera att denna förskräckliga verklighet utifrån världen skulle få skämma den leende svenska vardagen.

Sedan dess har världen trängt sig på allt mera i det trygga Sverige. Våra invandrare har dragit med sig minnen och ärr från en hemsk verklighet långt borta.

På Rikard Arvidssons omslag till kriminalromanen Ljuva september av debutanten Per Erik Tell, syns på himlen över Österlens höga havshorisont anletsdragen av den folkvalde presidenten i Chile, Salvador Allende om störtades av en hänsynslös militärjunta och dog den 11 september 1973.

Per Erik Tell är född i Ystad 1956 och har i många år varit journalist. Nu är han delägare i Tinna & Tells som är en levande kulturhärd i Vinslöv. Här bjuds inte bara allt vad ett café kan ge av lekamlig spis, här har man därtill bokförsäljning, förlag och välbesökta kulturaftnar. När Per Erik Tell nu debuterar som författare sker detta dock ej på det egna förlaget utan på Accent, som verkar i närbelägna Kristianstad.

Det är en mycket lyckad debut som Per Erik Tell gör. Han skriver utomordentligt och har förmåga att hålla spänningen vid liv. Därtill har han fått till en originell och meningsfull intrig där ett gammalt lik ur garderoben på Österlen paras med ond bråd död med internationella förtecken. 11 september är för de flesta det datum då flygplanen flög in i World Trade Center i New York men det är också det datum då Allende mötte döden tjuguåtta år tidigare.

Huvudperson i Ljuva september är kriminalpolisen Cesar Arnado Sin Fronteras som leder polisens utredning om det bestialiska mordet på två campande flickor. Cesar Amado har blivit polis mot sin fars uttryckliga vilja. Fadern hade varit aktiv i socialistpartiet i Chile och hatar både poliser och militärer. Han ringer nattliga samtal till sonen och förbereder en bok om det hemska som den gång hände i Chile.

– Hela världen sörjer med USA, Estados Unidos den elfte september, men var minns man Chiles offer…

Boken har en handfast förankring i skånsk och österlensk verklighet. Bland de levande porträtten kan man t.ex. stanna för den säregne begravningsentreprenören Börje Börjesand. Denne misslyckade man förefaller nästan vara på rymmen från en Piratennovell. Han bjuder sina kunder på sista resan i en svart Chrysler V8 av äldre modell, bucklig, repig och svårt angripen av rost. Själv är han ”stor, fet, skitig och yr”. Denne man kör, när hans andra bil lagt av, ut morgontidningarna i begravningsbilen. Därtill slarvar han till egen skräck bort ett lik.

Världen tränger sig på i Österlen av september 2002, ett år efter attacken på World Trade Center. Främlingshat och dubbelmoral avslöjas i valstugorna. Och ”svenska folket/satt/ på sina allt fetare arslen på hamburgerrestauranger och åt Big Mac, strips och drack CocaCola medan Aktuellts Lars Moberg mässade i TV-rutan om hur hela världen mindes och sörjde börsmäklarna, brandmännen och de andra offren…” Debuten Ljuva september är en fullgången bok. Den är spännande, rolig och därtill tänkvärd och obekvämt sannfärdig. Det är en rimlig bedömning att Deckarsverige i Per Erik Tell nu fått en ny intressant författare att räkna med på allvar.

JEAN BOLINDER