LIVSFARLIGT MISSTAG

Jun 26th, 2020 | By | Category: 2020-06 juni, Recension

Omslag till Livsfarligt misstagAv Lars Thunell
Joelsgården Förlag, 2020
ISBN 978-91-89009-21-9, 332 sidor

Lars Thunell är en 63-årig formgivare och författare. Han har tidigare skrivit två romaner (Vargbyn och Hanoi Graceland), en humorbok tillsammans med Dag Öhrlund (Den ädla konsten att vara elak) och två deckare. Hämnden är ljuv kom 2019 och nu Livsfarligt misstag.

Handlingen utspelar sig i Falun och börjar när Annelie Dahl vaknar utan att veta var hon är. Hon saknar kläder, huvudet är rakat och Annelie inser att hon varit med om något hemskt. Polisinspektör Henrietta Rapp har endast minnesfragment att gå på när hon startar utredningen. Snart drabbas ännu en ung kvinna av samma sak och sedan ytterligare en. Henrietta och medarbetare jobbar systematiskt för att hitta förövaren, och hon provocerar omedvetet gärningsmannen till att begå flera mord. Samtidigt har hon problem på det privata planet. Hon är kär i Amir vars bror Tariq är Faluns värste gangster och som hotar att döda Henrietta om hon inte slutar träffa Amir.

Lars ThunellDet har blivit populärt i deckare att låta huvudpersonen vara en kvinnlig polis med allvarliga personliga problem och känslostörningar. Så är fallet även i denna deckare. Henrietta har fler problem än de flesta och hon har begått ett allvarligt brott utan att hennes kolleger vet det. Hon struntar i yrkesregler och kör sitt eget race. Samtidigt är hon intelligent och drivande.

Lars Thunell har skrivit en riktigt bra bok med snabbt tempo och hög spänningsfaktor från början till slut. Handlingen är annorlunda men trovärdig och innehåller många olika spänningsmoment. Läsaren kan ana vem förövaren är redan innan upplösningen, men det påverkar inte nyfikenheten att läsa vad som ska hända. Jag rekommenderar boken varmt och ser fram emot att läsa mer om Henrietta Rapps utmaningar.