Sep 9th, 2011 | By | Category: 2011-9 sep, Recension

Omslag till LivräddareAv James Patterson & Andrew Gross
Lifeguard 2005
Översatt av Björn Linné
Piratförlaget 2011

ISBN 978-91-642-0350-2, häftad, 350 sid

Ytterligare en volym av den oerhört produktive författaren James Patterson har dykt upp på bokhandelsdiskarna. Han har skrivit kriminalhistorien Livräddare tillsammans med Andrew Gross (nedre bilden). Hur de har delat upp arbetet mellan sig får man inte veta. Förra året kom Postcard Killers som han skrivit med Liza Marklund.

James PattersonLivräddare handlar om Ned Kelly, en ung man som vuxit upp i en kriminell omgivning i Boston. Han arbetar med lite av varje på en semesteranläggning i Florida, där han träffar Tess McAuliff och blir blixtförälskad. Eftersom han är i stort behov av pengar nappar han på ett erbjudande från sin kusin om att delta i en konststöld. Det enda han behöver göra är att förvilla polisen genom att sätta igång flera larm samtidigt som kuppen ska genomföras. Men kusinen och dennes kumpaner blir lurade och Ned får snart veta att de allihop har mördats. Och inte nog med det – någon har dessutom tagit livet av Tess. Det börjar brännas under fötterna på Ned. Hur ska han kunna bevisa att han inte är någon mördare? Han får hjälp av den kvinnliga FBI-agenten Ellie och nu startar en historia i det mest rasande tempo.

Andrew GrossDet hela kunde kanske ha blivit en bra bok om inte allt varit så tillrättalagt och personerna så väldigt stereotypa. Det finns knappt en enda trovädig person i handlingen. Många inblandade gör också att det blir riktigt rörigt. Livräddare är ingen vidare kriminalhistoria. Jag blev ganska besviken. Men jag kan förstå att James Patterson har många läsare världen över, för de korta kapitlen, sällan på mer än två eller tre sidor, gör böckerna lättillgängliga och snabblästa.

Patterson har sålt enormt många böcker, omkring 220 miljoner exemplar. Kvantiteten finns där, men hur vore det med lite kvalitet också?

MONICA LINDSTRÖM