LIVET DELUXE

Jun 24th, 2011 | By | Category: 2011-6 juni, Recension

Omslag till Livet DeluxeAv Jens Lapidus
Wahlström & Widstrand 2011
ISBN 978-91-46-22929-9, 495 sid

Det är lite tröttsamt att läsa ”rinkebysvenska”, men man lär sig ganska snart att fylla i bindeorden.

Jorge, som var den meste huvudpersonen i Snabba cash, är tillbaka i en bok som har sin botten i Lapidus debutroman. Här gäller det också att skaffa pengar fort. Det betyder inte att man avstår från att vara lika arg som i Aldrig fucka upp.

Alla tre romanerna har en likartad struktur. I var sitt kapitel skildras tre personer med hemvist i innerstaden eller ute i miljonprogrammet och de låter faktiskt olika. JW är tillbaka från kåken och jobbar med penningtvätt medan han hela tiden ser sig över axeln. Den hatfyllde polisen Hägerström vill kröna sin karriär som undercover cop genom att sätta dit JW. Jorge vill tillbaka till ett liv där det rör sig och han känner att han kan bli någonting genom att fixa största kuppen någonsin. Den jugoslaviske gangstern Radovans dotter Natalie, Jens Lapidus första kvinnliga huvudperson, vill hämnas sin far och själv stiga inom brottshierarkin genom att rädda hans krossade organisation.

Det Lapidus vill säga är att alla handlingar för konsekvenser. Att vara gangster är inte något överklassliv i det långa loppet. Det kan gå bra ett tag men sedan lurar snuten bakom hörnet. Det är en spännande och intensiv historia där man märker att författaren verkligen gillar sina smått sjaskiga figurer. Det är bra skrivet, bra tänkt och utmärkt genomfört.

Jag ser fram mot nästa – men snegla inte på plånboken utan ta tid på dig Jens. Det är många svenska författare som snubblat på fjärde boken (jag räknar inte in det tjocka seriealbumet).

JAN NYGREN

Jens Lapidus