LIV PÅ DRIFT

Mar 15th, 2010 | By | Category: 2004-2, Recension

Av Jack London
Översatta av Bertil Falk som också skrivit förord
Gondolin 2003

Det är väl få författare som har kunnat beskriva äventyr bättre än Jack London (1876-1916). När jag för ett kvartssekel sedan skrev förord till Skriet från vildmarken hävdade jag att den är ”en roman om vår längtan tillbaka till det ursprungliga, vår vilja att lämna det inrutade, säkra men också tvångsbundna för att förena oss med naturen”. Det är något som gäller det mesta av Jack Londons författarskap, inte minst de noveller som Bertil Falk nu översatt och som utgetts på Förlags AB Gondolin under titeln Liv på drift! Noveller av Jack London.

Det rör sig om noveller som knappast funnits tillgängliga på svenska sedan första hälften av torra århundradet. Någon eller några av berättelserna har kanske aldrig översatts till vårt språk. Det är alltså en framstående pionjärinsats som Bertil Falk nu åstadkommit. I ett genomarbetat förord får vi också mängder av upplysningar om novellerna. Även en kort självbiografi är med. För den som är intresserad av Jack London är detta en guldgruva. Man kan även läsa boken som blott och bart välgjord underhållning. Det blåser uppfriskande vindar i Jack Londons prosa, män är tuffa och äventyret lurar alltid bakom närmsta hörn. Till skillnad från de flesta som konstruerar äventyrsberättelser där hemma vid skrivbordet, visste London exakt vad han talade om. Han hade, skriver Falk, ”prövat på det mesta. Han var tidningspojke, cowboy, hamnarbetare, jägare, guldgrävare, sjöman med mera. Han for till Hawaii, vistades i Nordlandets vildmarker, patrullerade i San Franciscobukten…”

När jag läser funderar jag över den svenska bokmarknadens mekanismer. Om en bok ska lyckas eller ej, beror numera på vilka försäljningskanaler den förfogar över. Kvaliteten tycks inte längre spela någon roll. Här har vi en spännande, läsvärd, utomordentligt välredigerad volym med noveller som verkligen fängslar. Men hur många kommer att nås av den? Hur många är det som inte kommer längre än till ”den Bonnierska buffen” eller bokklubbarnas stereotypa urval? Borta är den bildade medelklassen med piano och egen boksmak!

Här finns en bok som jag tvivlar kommer att nå så många, men som många skulle älska om de kom över den. Novellerna är skimrande pärlor och de som tror att Jack London förstod sig bättre på hundar än människor ska läsa t.ex. Att döda en människa. Bertil Falk jämför med Strindberg och hade Strindberg skrivit denna fantastiska berättelse om kampen mellan gott och ont hade den varit världsberömd. Mig gav den en underbar eftermiddag och en olämplig trängtan efter inte rökig whisky. Och det är trots allt Livets goda gåvor!

JEAN BOLINDER