LIV FÖR LIV

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-2, Recension

Av Joakim Forsberg
Bonniers 2005

Det är lite underligt hur likartade idéer och tankegångar tycks dyka upp hos olika författare samtidigt. När jag får Joakim Forsbergs bok Liv för liv i min hand har jag just läst K. E. Genbergs roman om morden i Alfta, Hälsingland 1892 med ett statligt mord – det kallas avrättning – som följd året efter. Skarprättaren är den envetne och djupt konservative A. G. Dalman.

I Liv för liv har han också en stor roll men nu har det gått sjutton år sedan han högg huvudet av Per-Johan Pettersson på fängelsegården i Gävle. Tekniken har förändrats, i stället för handbilan som använts att dödas många genom åren, har man från Frankrike importerat en fallbila – giljotin – för nu är det dags att avliva den siste att avrättas i Sverige. Han heter Johan Alfred Andersson Ander och dödandet skall ske inom fängelsemurarna på Långholmen. Ander har begått ett rånmord, burit sig klumpigt åt och gripits i Vaxholms kommun.

Joakim Forsberg låter bakgrunden till avrättningen filtreras genom tre ögon: åklagaren som redogör för vad han anser vara fakta; Anders tankar dagen före sin död och skarprättare Dalmans moral indränkta åsikter om varför han gör det han gör.

Alfred Ander visar upp en pratsam stöddighet i sin berättelse, nekar till att ha begått brottet men tycker på något sätt att det är passande att hans huvud skall kapas. Det blir en gripande men sarkastisk monolog med komiska inslag. När Dalman tar till orda visar det sig att de båda huvudpersonerna har en hel del gemensamt. Bägge har krånglande magar (Ander fiser så det stinker as, Dalman äter Koal-Dulz), båda är bespottade av folket och på det sättet avvikande från normen.

Avrättningen 1910 återuppväcker den dödsstraffsdebatt som rasade i stormstyrka 1893 och de som därefter dömdes till döden benådades. Strafformen togs bort i fredstid år 1921.

Liv för liv är en tänkvärd roman och visar att Joakim Forsberg (född 1969) har en stor framtid som författare.

PELLE MAGNUSSON