LISA OCH DE ANDRA

Mar 27th, 2012 | By | Category: 2012-03 mars, Recension

Omslag till Lisa och de andraAv KG Johansso
Wel Fantasy, 2011
ISBN 978-91-86081-27-0

En trevlig liten barnbok signerad av KG Johansson. Som en skicklig musiker  byter KG tempo och stil och presterar en midsommar medley fylld med tomtar, troll och andra skogsväsen.

Denna bok handlar om en familj 08-or på utflykt i byn Sikträsk. Familjen är storstads stereotypisk. Han är en utbränd spelprogrammerare, hon är webbdesigner. Lisa deras dotter är en trotsig tonåring som hatar älgriket.

Dock lånar familjen en stor sommarstuga i skogen för att karln i huset skulle återhämta sig, istället blir han hallucinatorisk och målar en konstig tavla.  Tavlan har en viktig symbolisk betydelse för handlingen. Den föreställer en dyster skog med motiv som slingrande växter och rankor i mycket täta snår som symboliserar pappas sjukdom. Fruns Prozac-kur har ingen verkan mot faderns synvillor.

KG-JohanssonNu handlar det inte så mycket om föräldrarna utan om Lisa och vätternaKOLLA. En vätteKOLLA är en liten varelse, en slags hustomte. Lisa upptäcker att skogen lever och det finns varelser som livnär sig på människornas själar. En sorts mysrysare som utspelar sig under en svensk sommar.  Lisa hittar sig själv och sina starka sidor i kampen mot det onda.

Det finns några roliga bipersoner i handlingen: spågumman Ellinor, lokala bohemer till grannar och en butiksägare som lurar på turister Djungelolja – alla karaktärer tecknade med glimten i ögat. Det kunde vara en rolig byskröna, men KG koncentrerar sig på Lisa och hennes värld och hur det är att vara tonåring med sjuk far och envis mor som är i maskopi med den Svarte.

Boken är välskriven, ganska rakt fram med enkel intrig och hygglig poäng. Ett riktigt bra ämne för Julkalendern eller barnprogram på SVT.

ANDRÉ LOUTCHKO