Jun 5th, 2018 | By | Category: 2018-06 juni, Recension

Omslag till Lincoln i BardoAv George Saunders
Lincoln in the bardo, 2017
Översatt av Niclas Nilsson
Albert Bonniers Förlag, 2018
ISBN 978-91-0-017148-3, 364 sidor

Inbördeskriget rasar i Nordamerika och president Abraham Lincolns son William Wallace ”Willie” dör i tyfus, vilket gör honom ännu mer förtvivlad. Men i Saunders roman är döden inte slutgiltig. Här hamnar han i bardo (ett slags tibetanskt buddhistiskt limbo) och träffar andra i samma predikament.

Vännerna Hans Vollman, Roger Bevins och Everly Thomas klamrar sig fast i detta tillstånd på grund av oförrätter som inte klarats upp före döden. Hans dog som oskuld i en olycka innan han bestiga sin hustru, Roger var gay och skadade sig själv medan pastorn Everly vägrade att träda in i himlen. Men de betraktar sig inte som avlidna utan deras samtal visar på att de bekräftar varandra existens och att de snart slipper de kistor som de kallar ”sjuklådor” och kommer att vara tillbaka där de befann sig före den tillfälliga döden.

Deras märkliga tillvaro rubbas när den 11-årige presidentsonen ansluter sig. Han är för ung för att hamna i bardo och så unga brukar snart försvinna in i den riktiga döden. De får nu en uppgift att försona pojken med döden samtidigt som de vill försona hans uppdykande far med livet.

Det är en märkligt avskalad roman som mest liknar ett drama-manuskript fyllt av kakofoniskt tal och citat från både levande och ”döda” och mycket handlar om presidentfamiljen och dess tillvaro i det amerikanska residentet. Lincoln själv, som också tycks vara i ett slags existentiellt bardo, uppfyllt av sorg, ett slags bonde i ett schackspel utan förmåga att själv förflytta sig till andra platser än kryptan på kyrkogården i Georgetown.

Runt honom finns alla dessa röster som kommenterar honom och betraktar allt han företar sig. Han har en bärande stum roll.

George Saunders Lincoln i bardo är en experimentroman fylld av autentiska citat ur biografier och historieböcker och biografier interfolierade med påhittade citat och samtal mellan de döda. Författaren tycks föra fram åsikten om att människan är vad den uträttat och att vi förr eller senare får svara för vad vi gjort, något han påvisar med alla eftermälen som skrivits om president Lincoln. Vi måste lära oss att se oss själva som vi verkligen är annars riskerar vi att hamna i samma predikament.

George Saunders föddes 1958, studerade geofysik och arbetade som ingenjör innan han debuterade som författare 1994. Sedan dess har han utgivit ett flertal novellsamlingar och essäböcker och mottagit en rad priser för sitt skrivande. År 2006 tilldelades han MacArthur Foundations så kallade genius grant och 2013 utsåg tidskriften Time honom till en av världens 100 mest inflytelserika människor. Han undervisar i kreativt skrivande vid Syracuse University. Lincoln i bardo är hans debut som romanförfattare.

George Saunders

George Saunders. Foto David Crosby