LILLA BERLIN, SO LAST YEAR

Mar 24th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

Omslag till Lilla BerlinAv Ellen Ekman
Kolik förlag 2014
ISBN 9789186509293, 157 sidor

För den som växt upp med den senaste 25 årens humorserier känner väldigt snabbt igen sig. Någon påpekar någon annans brist, och i sista rutan får man se personen göra samma sak själv. Den är lika förutsägbar som den är grundmurad i den nya svenska humorn. Det verkar fungera som ett sorts försvar att påpeka att allt och alla i grund och botten är hycklare, inklusive en själv. Men efter 25 år är det så himla tjatigt. Numera önskar jag att någon har lite ryggrad och faktiskt står får någonting och dessutom vågar göra narr av dem man kritiserar.

Ellens serier gör narr av ”hipsters”, och dessa kännetecknas stereotypiskt som personer som avskyr allt mainstream och vill vara så “alternativa” som möjligt. Vilket känns lite billigt då alla gör narr av hipsters.

Ellen EkmanHon gör också narr av folk som lever sitt liv via Facebook och Instagram, de som skryter om vilka konstiga ölsorter de dricker, de som engagerar sig i mobiltelefoner och inte i världssvälten samt alla möjliga och omöjliga sociala neuroser.

Nu låter jag som jag avskydde denna serie, men det gör jag absolut inte. Det är snyggt, välskrivet och har bett i sina punchlines. Hon har en stor publik och det är välförtjänt. Men det börjar bli gammalt. Det behövs en ”proggvår” i seriernas värld enligt min mening. Jag riktigt längtar efter någon som har mage att läxa upp mig, vare sig jag håller med eller inte. En sån som Ellen tror jag skulle kunna göra detta. Synd bara att hon följer en uttjatad tradition istället.

JOHANNES GENBERG