LIKSPETT

Aug 1st, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till LikspettAv Björn Hellberg
Lind & Co, 2017
ISBN 978-91-7461-934-8, 303 sidor

Ordet ”likspett” borde stå mellan ”liksidig” och ”likspänning” i Bra Böckers lexikon. Det gör det inte. Mina övriga sju ordböcker listar inte begreppet, ej heller hittar Google det. Men Hellberg har en förklaring. Dessa redskap användes i fordom tid till att spetta i jorden med för att se var man kunde gräva nya gravar, tydligen företrädesvis i trakterna kring Mockfjärd i Dalarna. I Hellbergs bok med denna titel används det som mordvapen.

Återigen drabbas staden Staden av hemska brott som får den rutinerade kommissarien med kalaskula, Sten Wall att ge sig i kast med sitt 24 fall (han har varit med sedan 1981 då Hellbergs Gråt i mörker kom ut). När platsen invaderas av skräckinjagande clowner och stadens cykelförening börjar förlora sina medlemmar till evigheten tänds Walls jaktinstinkt. Frågan han och kollegerna måste ställa sig är hur man ska hitta sambandet – om ett sådant finns – mellan clownernas uppdykande och dödsfallen bland cyklisterna i Cykelklubben Hök.

Trots att staden Staden inte går att hitta på någon karta har man efter Hellbergs 24 böcker lärt känna den som ett pittoreskt men blodbesudlat ställe som tävlar med Ystad om att decimera sitt invånarantal. Ibland går den produktive författaren på tomgång, ibland blir det riktigt spännande. Här finns ett par minnesvärt ruskiga episoder att rysa till.

Jag måste erkänna att jag aldrig varit i Laholm där Hellberg (som för övrigt brukar kallas tennisorakel efter att som journalist bevakat tävlingarna i Wimbledon varje år sedan 1967) bor med hustru Inger. Om jag tar mod till mig kanske jag en dag vågar kontrollera om den staden har likheter med Staden. Fast det är kanske säkrast att låta bli eftersom man aldrig kan vara säker på att kunna utnyttja returbiljetten.

LENA JEPPSON

Björn Hellberg

Björn Hellberg. Foto Inger Hellberg