LIKA I DÖDEN – Morden vid världens ände

Mar 18th, 2020 | By | Category: 2020-03 mars, Recension

Omslag till Lika i dödenAv Anna Roos
LB Förlag, 2019
ISBN 9789177991168, inbunden, 240 sidor

Kanske var det bara en tidsfråga innan någon kom på tanken att låta Trosa bli valplatsen för kriminalgåtor i småstadsmiljö. I så fall är det tur att det dröjde till att Anna Roos förverkligade idén. Med säker hand förvaltar hon arvet från äldre tiders kriminalgåtor i pittoreska småstadsmiljöer och omsätter det i en samtid där storskaligt svindleri kring riggade fotbollsmatcher bidrar till flödet av svarta penningar runt jorden. Dessutom håller Roos en välgörande distans till våra dagars litterära mordorgier på Gotland, i Stockholms skärgård och i Bohuslän. Om det överhuvudtaget har begåtts något mord i Lika i döden ska vara osagt.

Berättare i boken är revisorn Vera Jansson som återvänder till sin barndomsstad. Formellt gör hon det å yrkets vägnar, men hon drivs av viljan att förstå varför barndomsvännen och ungdomsförälskelsen Tom Strid hittats naken och ihjälfrusen på torget i Trosa under nyårsnatten. Tom var kommunalråd och en uppskattad lokal profil, men Vera vet att det fanns ett mörker hos honom som på något sätt kan ha bidragit till det oväntade dödsfallet. Toms yngre bror, fotbollsspelaren Sebastian, är inne på samma spår men försöker värja sig mot tanken på ett brott.

Under ytan ligger såriga och obearbetade minnen från barndomen. Tom och Sebastian kom från en kylslagen familj med pengar och lokal prestige medan Vera och hennes yngre bror Léon växte upp i en miljö uppvärmd av faderns solidaritetsbudskap och sedelärande sagoberättande. Åtminstone tills att Léon försvann och hittades död, familjen började falla sönder och fadern söp ned sig.

Anna Roos balanserar skickligt romanens olika delar. Psykologin, den socialt skiktade småstadsmiljön och kriminalgåtan smälter samman i berättelse som är genuint spännande trots att det knappt spills en droppe blod. Efter hand framstår Vera Janson också som en intressant person, bortom den lite jargongartade stilen. Överhuvudtaget låter Roos olika figurer i boken växa till komplexa och levande gestalter som läsaren inte riktigt kan känna sig säkra på. Det gäller till och med den skabbiga papegojan Romeo som intar en prominent plats i Veras tidigare barndomshem.

Lika i döden är den första delen av en planerad trilogi, där det antagligen klarnar vad som hände med Vera, Tom och Sebastian som barn och vuxna och varför Léon dog. Främst är det ändå bekantskapen med dem som jag vill fördjupa. Ja, Anna Roos får mig till och med att vilja veta mer om Romeo. Lyckligtvis ges de kommande delarna ut redan i år.

PÄR ALEXANDERSSON

Anna Roos

Anna Roos. Foto Ellinor Koda