LEVERANSEN

Jan 10th, 2019 | By | Category: 2019-01 jan, Recension

Omslag till LeveransenAv Hannes Lyckholm
Lingonberry Fiction, 2018
ISBN 978-91-984240-5-8, 146 sidor

Ingredienser. Andrej Pavlov är en sympatisk rysk kurir som bara vill komma hem till sin flickvän. Johan Rosén är en osympatisk svensk överbefälhavare som ogillar politiker och vill ha all makt. En hemlig forskningsanläggning vid Lurbo utanför Uppsala. Och, javisst ja, ett virus som tar kål på det mesta i sin väg. Se där, 36-årige västeråsaren Hannes Lyckholms spänningsroman Leveransen i ett kort sammandrag. Ja, man förstår ganska omgående hur detta ska sluta.

Hannes LyckholmLeveransen utspelas på få sidor, har ett rappt språk och berättelsen griper snabbt tag i läsaren. Man vill läsa vidare! Men, är man välbekant med amerikanska intriger från de senaste 30–40 årens actionfilmer från Hollywood så är berättelsen på inget sätt ny. Det mesta känns igen. Skillnaden är att det amerikanska har blivit svenskt, och det är svårt att ta till sig; kanske det är därför som boken mest känns som en science fiction-roman med spänningsinslag.

Någon skulle säkert drista sig till att säga att berättelsen är en liten bagatell. Det tycker åtminstone inte denna recensent känns helt rättvist. Författaren har någonting i språket och berättandet, som trots just den här vi-har-hört-den-förut-berättelsen, berör. Själv får jag associationer till exempelvis den engelske författaren Harry Patterson som skrev många spännande kioskdeckare på 70- och 80-talen. Som jag upplever det så är Leveransen just en kioskdeckare – och det är positiv kritik!

Hannes Lyckholm är ingen Leif GW Persson eller Jan Guillou. Och jag tror inte heller att han strävar efter att bli den typen av akademisk berättare. Inte heller tror jag att han skulle lyckas med den typen av författarskap. Däremot är jag övertygad om att det är spänningsromaner eller thrillers som Hannes Lyckholm ska ägna sig åt också i framtiden. Leveransen är en tunn och tämligen bleksiktig historia, javisst – men det finns något i språket och flyhäntheten hos författaren som gör att jag spänt väntar på nästa alster.

Hannes Lyckholm är en författare – med ännu så länge – få böcker på sin lyra. Men han har redan hittat sin nisch som spänningsförfattare. Skomakare, bliv vid din läst!

PETER OLOFSSON

Taggar: ,