LEVANDE DÖD

Apr 28th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till Levande dödAv Linda Fairstein
Entombed 2004
Översatt av Marianne Mattsson
Albert Bonniers 2008

När 40-årige författaren Edgar Allan Poe dog 1849 var det många som menade att han inte var annat än ett fyllo och en andra klassens författare. Som i så många andra fall hjälpte döden till att ändra på det omdömet. Han – eller hans ande – finns med i många kriminalromaner från senare tid och en av de allra senaste är Linda Fairsteins Levande död.

Det är Alexandra “Alex” Cooper vid åklagarkontoret för sexbrott på New Yorks Manhattan som tillsammans med de lokala polismännen Mercer Wallace och Mike Chapman som får ta hand om utredningen när man hittar ett inmurat kvinnligt skelett i det 1800-talshus där Poe en gång bodde. Den döda visar sig vara av färskare datum än från Poes levnad, murades in levande för högst tio år sedan. Det blir en svår utredning, inte minst för att det sedan flera år härjar en serievåldtäktsman i Manhattans rikare kvarter. Nu har man hittat ett potentiellt ögonvittne (överlevande offret Annika Jelt) förutom sperma som kan DNA-analyseras. Allt hopp smulas emellertid sönder när överordnade officiellt påstår att det är en copycat som tar deras resurser i anspråk.

Det här är en intrig full av action när hjältinnan och hennes två medhjälpare arbetar livet ur sig för att förhindra ännu ett våldtäktsmord. Det blir dessutom lite extra friskhet i storyn när gamle Edgar Allan kommer till användning.

Åklagare Alex är en drivande och trovärdig huvudperson och att det är så lätt att tro på henne beror nog till stor del på att Linda Fairstein under var tjugofem år chefåklagare vid sexualbrottsenheten på Manhattan. Författaren räknas faktiskt som en av Amerikas främsta experter på sexualbrott och våld i hemmet. Hennes i USA mest uppmärksammade fall handlade om Den Joggande Våldtäktsmannen i Central Park år 1990.

Linda Fairstein1996 kom hennes första kriminalroman med hjältinnan Alexandra Cooper ut i USA och boken filmades för amerikansk TV. Sedan kom det internationella genombrottet. Hennes roman The Deadhouse vann Nero Wolfe Award som bästa kriminalroman 2001. Linda Fairstein bor på Manhattan i New York. Bytet är hennes femte bok i USA och hennes första på svenska.

HELGA LINDH

Linda Fairstein. Foto Sigrid Estrada