May 10th, 2016 | By | Category: 2016-05 maj, Recension

till Leoparden och BerättelserAv Giuseppe Tomasi di Lampedusa
Il Gattopardo, 1969
Översatt av Viveca Melander
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-012553-0, 535 sidor

Det är 1860 och nationalisten Giuseppe Garibaldi (1807–1882) landsteg den 11 maj med sina 1.067 garibaldister i hamnstaden Marsala i provinsen Trapani på Sicilien. På den tiden var Appeninska halvön uppdelad på en mängd småstater och Garibaldi, som samma år valts in som deputerad, var fast besluten att ena landets många små kungadömen i en republik. Han började med att nästa dag utropa sig till diktator över ön i kung Viktor Emmanuels II:s namn, den man som blev det enade Italiens förste kung år 1861.

Detta hotade prinsen av Salinas, Don Fabrizio Corbera som kallades Siciliens leopard. Inte bara honom. All adel greps av ångest när de förstod att deras liv och egendom var i fara och en del av dessa familjer flydde till Palermo där engelska fartyg kunde föra dem i säkerhet. Tidigare har Don Fabrizios ställning ifrågasatta av lågadeln och nyrika bönder men detta är värre – här väntar en fullständig samhällsomvandling som kan göra slut på släktens storhet. Han ser en ny klass med mer handlingskraftiga människor resa sig mot det gamla som inkluderar honom och allt det han står för.

Don Fabrizio måste välja mellan att försvara adelns värderingar och att bryta med traditionen för att därigenom kunna säkra familjedynastins fortlevnad. Överallt tycker han sig se bevis på förfall och förruttnelse – han befinner sig mitt i en brytningstid där endast de starkaste och slugaste kommer att överleva. Garibaldis folk har monetär makt och den övriga makten, och dessutom anrik glans, kan de tillskansa sig genom att gifta in sig bland de högvälborna.

Giuseppe Tomasi di Lampedusa fångar i den korta men intensiva Leoparden en epok i tragisk upplösning där hans ”hjälte” vet att hans livsstil är dömd att gå under men ändå gör ett försök att leva med i den nya tiden. Författaren var furste av Lampedusa och hertig av Palma och mycket intresserad av litteratur. Efter att hans familjegods förstörts under andra världskriget började han 1954 skriva romanen Leoparden, och han använde sin egen farfarsfar, Don Giulio Fabrizio Tomasi, som förlaga till romanens Don Fabrizio. Boken refuserades gång på gång. När di Lampedusa dog 1957 var han helt okänd som författare men året efter utgavs Leoparden postumt och blev en enorm succé. Den har filmatiserats av Luchino Visconti och räknas idag till den italienska litteraturens klassiker.  Den gavs ut på svenska första gången 1960 och nu har den kommit, tillsammans med novellerna och fragmenten i Berättelser i nyöversättning av Viveca Melander.

Giuseppi Tomasi di Lampedusa

Giuseppi Tomasi di Lampedusa. Foto Contrasto, IBL Bildbyrå