Mar 5th, 2017 | By | Category: 2017-03 mars, Recension

Omslag till Lenins resaAv Catherine Merridale
Lenin on the train, 2016
Översatt av Claes Göran Green
Historiska Media, 2017
ISBN 978-91-7545-242-5, 349 sidor

Om en dryg månad, den 9 april, är det hundra år sedan ett tåg lämnade schweiziska Zürich. Ombord fanns en grupp ryssar som skulle göra avtryck i världshistorien. En av dem var den då 46-årige Vladimir Iljitj Uljanov (1870–1924)  som också kallade sig Lenin, vilket var en revolutionärt täcknamn. Det lär antingen betyda ”mannen från floden Lena”, en plats dit Vladimir förvisats en gång, men det kan också komma från kortformen av namnet Jelena som var en kvinna han haft brevkontakt med.

Ryssarna på tåget avsåg att färdas via fiendelandet Tyskland (där folk spionerade på dem och de hela tiden var rädda för att gripas), norra Sverige och Finland till Sankt Petersburg, som då hette Petrograd. Detta år hade tsarväldet avskaffats i Ryssland och den politiske ledaren Lenin såg nu en möjlighet att komma tillbaka från sin exil och bli en av frontfigurerna  i den i den revolution som börjat inledas av bolsjevikerna i avsikt att skapa det rike som skulle heta Sovjetunionen och bestå mellan åren 1922 och 1991. Det tog åtta dagar för dem att komma fram via den svenska huvudstaden (i Stockholm hade Vladimit Iljitj tidigare besökt Kungliga Biblioteket vid ett par tillfällen och boken innehåller intressanta uppgifter om hans uppehåll, både i Stockholm, Trelleborg och Malmö) och på Finlandsstationen i Petrograd togs Lenin emot som en befriare. Den arbetarrevolt som redan pågick i Ryssland utvecklade sig efterhand till ett inbördeskrig där bolsjevikerna stod som segrare.

Catherine Merridale som studerat Rysslands historia i snart 30 år och skrivit flera böcker i ämnen – på svenska finns Ivans krig. Liv och död i Röda armén 1939-1945 och Kreml. Symbolen för makt och rikedom – följde i Lenins järnvägsspår inför arbetet med denna bok. I flera intervjuer har hon sagt att hon ville lära känna människan bakom det som hon uppfattar har blivit en rysk stereotyp. För att skriva om hans resa ansåg hon att hon själv måste göra den och se om det fanns några spår kvar efter den sovjetiske ikonen.

Hon beskriver honom som en arbetsmyra på tåget, diskuterade och läste om allt som hände hemma i Ryssland medan hans reskamrater umgicks och spelade kort. Hans fokus var helt inriktat på revolutionen. Han hade slutat lyssna på musik och att spela schack. Jag skulle nog inte vilja umgås med en sådan inskränkt tråkmåns.

Vid sidan av beskrivningen av resan ger oss Merridale en uttömmande beskrivning av det som ledde till den ryska revolutionen och det påföljande blodiga inbördeskriget. Boken slutar inte, som man kunnat vänta sig, med Lenins död (mord, menar somliga) utan hon berättar också om åren med Stalins blodiga utrensningar.

Nu har det gått ett sekel och Sovjetunionen finns inte längre men Lenins kropp ligger fortfarande balsamerad och till beskådande i sitt mausoleum vid Röda Torget i Moskva, nu iklädd en ny kostym. Det finns ännu kommunister som vill fira hundraårsminnet men Merridale tycks tvivla på att entusiasmen inför ett sådant är särskilt flammande.

Catherine Merridale

Catherine Merridale. Foto Jochen Braun

Taggar: , , , , , ,