LENA JUNOFF – PRIMADONNAN FRÅN HISINGEN

Oct 6th, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till Lena Junoff, primadonnan från HisingenEn biografisk kokbok av Pontus Lundkvist och Bo Sjökvist
Kartago, 2014
ISBN 978-91-75150-70-3, 172 sid

Som nybakad popbandmanager bodde jag en tid i en beryktad villa i Hässelby tillsammans med ett gäng musiker. Så gott som varenda kväll förekom fester som blev allt vildare framåt nattkröken och till dessa partyn kom gästande band från både Sverige och utlandet. En afton fick jag veta att Margaret Lee och Lena Junoff kommit. Det tog en stund innan jag fattade att dessa storheter var samma person, en tjej som sjöng bra, i synnerhet i paradnumret Summertime.

Det tisslandes och tasslades en hel del om henne killarna emellan, inte minst om hennes sexuella vidlyftighet (”Hon är övertygad om att sperma är bra för stämbanden”) och om den 8-millimetersfilm som Jan Rohde gjort med henne och en coca-colaflaska. Något senare visades den rullen några gånger i villan.

Man kunde läsa i tidningarna om hennes artistframgångar på kontinenten, om hennes förlovning med byxspräckarkungen P. J. Proby och inte minst om att Duke Ellington engagerat henne som sångerska i sin berömda orkester. Något av det sista man hörde innan tystnaden lade sig över Lena Junoff var att hon medverkat på revyartisten, kompositören och skummisen Johnny Bodes andra pornografiska LP Bordellmammas dotter.

Bo SjökvistDet var denna medverkan som ledde till att Pontus Lundkvist och Bo Sjökvist (bilden tv) att göra denna kombinerade serie- och kokbok om Junoff. Hon skulle intervjuas för den film om Bode som var på gång men Lena pratade hela tiden om annat – så det blev en bok om henne, en kombination av seriealbum där författaren och tecknaren försöker intervjua objektet men hela tiden leds in på nya spår.

Tecknarstilen står i bjärt kontrast mot det tragiska i Lena Junoffs livsberättelse – en dröm om berömmelse som aldrig riktigt blir av. Hon kommer från en ryskfödd musikerfamilj, hamnar i Rambergsstaden i Göteborg och fascineras av den popkultur som fanns där från tidigt 60-tal. I Götet spelade kända band (Spotnicks var nog det mest världsberömda) och hon lärde känna dem alla och började själv sjunga på de olika popscenerna.

Inför sina intervjuare har Lena Junoff varit mycket självutlämnande. Det jag berättade om henne finns också med i boken, så jag har inte gjort mig skyldig till någon indiskretion. Hennes berättelse interfolieras av märkliga recept på mat som kan tillagas i mikrovågsugn (hon lagar aldrig mat på annat sätt) samt fotografier och tidningsklipp från hennes karriär. Ett av dessa recept kallas Lena Junoffs lyxsnittar och i dem ingår bland annat salladsblad, kalvsylta och en jordgubbe. Receptet mot tandvärk innehåller rådet: ”Man dricker sprit tills man somnar”. Ett annat råd om sprit är ”en kvarting Renat brännvin alternativt en kvarting Explorer. Kan drickas rent eller blandas med exempelvis Coca-Cola”. Enkelt – och troligvis effektivt.

Det är en intressant och smått sorglig bok som berättar en del om den framväxande musikindustrin på 1960-talet och om en ung människas försök att bli en del av den.

Pontus Lundkvist

Pontus Lundkvist, självporträtt ur serien