Jun 16th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

The Legend of Sleepy Hollow, 1820
Rip van Winkle, 1820
Översatt av Jane Lundblad
Illustrerad av Jonas Wessel
Hastur Förlag, 2016
ISBN 978-91-86835-8, 102 sidor

Hastur botaniserar vidare bland gamla klassiska författare från de mest skilda håll. Efter att ha på senare år gett ut Aurora Ljungstedt (En jägares historier), Hanns Heinz Ewers (Edgar Allan Poe), Gustaf Meyrink (Den violetta döden), H.P Lovecraft (Medusas hår) och Rudyard Kipling (Vilddjurets märke) har man nu letat upp Washington Irvings Legenden om Sleepy Hollow och Rip Van Winkle.

Legenden om Sleepy Hollow har tidigare utkommit i Sverige, bland annat som Illustrerad Klassiker och Rip Van Winkle har funnits här i minst tre versioner, första utgåvan 1827, sedan 1905 och därefter 1989 i översättning av deckarförfattaren Uno Palmström.

Washington IrvingWashington Irving (1783–1859) berättar om den tafatte läraren Ichabod Crane i den lilla hålan Sleepy Hollow där alla invånare är övertygade om att både spöken och onda andrar existerar. De drar gärna spökhistorier för varandra och oftast den om den huvudlöse ryttaren. En natt visar sig den legendariske spökryttaren för Ichabod och börjar till råga på allt jaga honom. Historien har nästan blivit folklore i USA där snart sagt varenda unge skrämts av  sagan och undrat över varför spöket valt ut läraren och om Ichabod verkligen kommer undan.

Minst lika känd är skrönan om slarvern Rip Van Winkle som flyr hemmet för att slippa småstadens grupptryck. På vägen hamnar han i Catskillbergen där han blir bjuden på en trolldryck (holländsk genever) som får honom att sova i 20 år och vakna i ett helt nytt samhälle där ingen engelsk kung längre styr.

Irving berättar historien som om det är en sann historia, dokumenterad genom handlingar som tillhört den holländske antikvarien Diedrich Knickerbocker. Författaren har dessutom använt den pseudonymen när han 1809 gav ut sin parodiska skrift History of New York. Både Legenden om Sleepy Hollow och Rip Van Winkle utgavs i England, dit författaren rest, i The Sketch Book of Geoffrey Crayon, Gent från 1820.

Irving var troligen den förste amerikanske författare som blev berömd i Europa, en kontinent han färdades en hel del i som USA:s ambassadör i Spanien mellan 1842 och 1845. Han skrev många storsäljande berättelser om dessa resor.