Mar 18th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

Omslag till LegendAv Marie Lu
Legend 2011
Översättning Karin Falk
Modernista 2013
ISBN 978-91-7499-289-2, inb, 291 sidor

Marie Lu föddes 1984 i Beijing, Kina, och flyttade med familjen till Texas, USA, vid fem års ålder. Hon studerade vid University of Southern California and arbetade som art designer för videospel innan hon blev författare på heltid. Legend kom ut 2011 och har följts av Prodigy och Champion (bägge 2013). Legend har sålts till 24 länder. Marie Lu har en förkärlek för s.k. dystopisk litteratur utspelar sig i en skräckvision av framtiden i ett postapokalyptiskt samhälle som förtrycker sina medborgare.

Boken utspelar sig i Los Angeles. Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar. Huvudpersonerna är två: 15-åriga June som kommer från en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och 15-åriga Day som är född i slummen.

June har vuxit upp med bra mat och utbildning, riktiga bostäder och vaccinationer mot de återkommande pestepidemierna. Hon är dessutom den första och enda som fått ett perfekt resultat på de test som alla barn måste göra när de fyllt tio, och hon utbildas för att ingå i Republikens militära ledning. I slummen i en annan del av Los Angeles lever Day. Han är landets mest eftersökte brottsling och försöker på olika sätt hålla sig själv och sin familj vid liv. Deras vägar korsas när Junes storebror Metias dödas, och Day blir efterlyst som huvudmisstänkt för mordet och June letar efter sin brors mördare.

Boken börjar på så sätt bra med snabba händelseförlopp och två huvudpersoner på olika sidor av samhället. Sedan blir det kärlek vid första ögonkastet mellan dem och boken blir till stor del en kärlekshistoria med klichéer. June och Day upptäcker senare olika konspirationer på regeringsnivå och hur långt ledarna är beredda att gå för att bevara sina hemligheter.

Många tycker om den här typen av dystopiska samhällsskildringar. Legend känns som en variant på Hungerspelen av Suzanne Collings. Det som började bra blev en förutsägbar historia om två ungdomar som upptäcker ruttenheten hos sitt lands ledning varvat med kärlek mellan olika samhällsklasser. Dessutom uttrycks de bägge huvudpersonerna i jagform, och de blir ibland så lika att man blandar ihop dem.
Det här är ingen bok jag kan rekommendera. Jag orkade knappt läsa boken färdigt.

Marie Lu

Marie Lu. Foto Paul Gregory