Apr 14th, 2012 | By | Category: 2012-04 apr, Recension

Omslag till Led ZeppelinAv Mick Wall
When giants walked the earth – A biography of Led Zeppelin 2008
Översatt av Niclas Nilsson
Forum 2012
ISBN 978-91-37-13556-4, 543 sid

Det brittiska bandet Led Zeppelin har fått epitetet hårdrockens gudfäder. Det bildades av Jimmy Page 1968 när hans grupp The Yardbirds upplöstes mitt under en turné som måste slutföras. Han hittade musikernas Robert Plant, John Bonham och John Paul Jones och under namnet The New Yardbirds fullföljdes turnén, bland annat i Skandinavien. När den var avslutad visade det sig att killarna trivdes med varandra och ville fortsätta att spela tillsammans. De bytte då namn till Led Zeppelin och genom sina succéer hos både kritiker och publik samt en del skandaler under vilda turnéer kom de att bli legender i branschen.

Mick WallSomliga har kallat den ”ett av de största banden någonsin”, men frågan är om grupper som Rolling Stones och Beatles håller med om det. Biografin har emellertid blivit en av de fetaste om en rockgrupp, skriven av musikjournalisten, TV- och radiomannen Mick Wall som dessutom hunnit med att författa biografier över Metallica, Guns N’ Roses och Iron Maiden.

Eftersom han är personlig vän med flera av bandmedlemmarna har han storyn ur the horses mouth, men har kompletterat med intervjuer med de flesta som varit inblandade i gruppens förehavanden. Det har blivit en personlig skildring som i viss mån skiljer sig från de egocentriska självbiografier som bandmedlemmarna åstadkommit genom åren, i varje fall är analysen av deras personligheter och musik skarpare eftersom den ses utifrån.

Naturligtvis (det vore ingen rockbandsbiografi annars) berättas om sex, drugs & rock’n’roll. Bandet belägrades av sexsugna groupies och alla tog för sig friskt av både sprit och narkotika, utom möjligen John Paul Jones som framställs som den normalaste i orkestern. Märkligt nog lyckades de mitt i allt detta virrvarr skapa musik som kom att belönas med både American Music Award 2005 och med Stikkan Anderssons Polarpris året efter.

Till skillnad från många andra grupper har de lyckats behålla en stor del av sina makalösa inkomster, inte minst tack vare sin kloke och framsynte manager Peter Grant. Trots detta lyckades man inte helt hålla avundsjukan och missämjan borta, något som aldrig inverkade på deras musikalitet och yrkesmässiga inställning till sitt arbete. Fast alla klarade inte det hårda livet. John Bonham var svårast drabbat och somnade en kväll 1980 skitfull och kvävdes av de egna spyorna.

Det är en intressant bok att läsa för alla rockentusiaster, fast inte helt lätt alla gånger. Texten bryts upp av inslag där man inte alltid fattar vem det är som berättar.