LAZARUSPROJEKTET

Aug 10th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till LazarusprojektetAv  Aleksandar Hemon
The Lazarus Project 2009
Översättning Kerstin Gustafsson
Albert Bonniers förlag 2010

En fattig ung man med ett ”oamerikanskt” utseende söker upp Chicagos polismästare tidigt en morgon i mars i dennes hem för att överlämna ett brev. Polismästaren anar oråd och lyckas tillsammans med sin hustru övermanna den unge mannen, som skjuts till döds. Trots att den unge mannen visar sig vara obeväpnad pekas han ut av som en livsfarlig anarkist. Pressen och polisen drar igång en klappjakt på påstådda medbrottslingar.

Händelsen ägde rum 1908 och inleder Aleksandar Hemons roman Lazarusprojektet. Lazarus är den dödade unge mannen: han hette Lazarus Averbuch, var av judisk börd och hade just lämnat pogromernas Östeuropa för att flytta till sin syster i Chicago. Och projektet, det är ett nutida försök att ta reda på vem Lazarus Averbuch och vad som drev honom till Amerika och hem till polismästaren den där ödesdigra marsmorgonen.

Projektet omfattar en äventyrlig resa till Lazarus Averbuchs hemtrakter. Resan innebär också ett återvändande för berättaren, som kallas Vladimir Brik. Denne växte, i likhet med Aleksander Hemon själv, upp i Sarajevo och flyttade till USA i början av 1990-talet, just innan kriget Jugoslavien föll samman i krig och förstörelse. Väl hemma slår Brik följe med en ungdomskamrat, en casanova och storspelare som frikostigt delar med sig av sina osannolika skrönor.

Lazarusprojektet är lysande skriven, rolig och tragisk i samma andetag. Den saknar inte heller spänning; innan berättelsen är slut har ytterligare en person skjutits ihjäl, denna gång i nutiden. Någon slutlig ”sanning” om Lazarus Averbuch får läsaren inte reda på. Istället lever de sammanflätade berättelserna om våldet, exilen och förhållandet till det främmande leva sina egna, obändiga liv i romanen.

PÄR ALEXANDERSSON

Aleksandar Hemon. Foto Velibor Bozovic

Aleksandar Hemon. Foto Velibor Bozovic