Aug 15th, 2019 | By | Category: 2019-08 aug, Recension

Omslag till Låt mig varaAv Clare Mackintosh.
Let me lie , 2018
Översättning: Hanna Svensson
Lind & Co, 2019
ISBN 978-91-7779-735-7, inbunden 431 sidor

Clare Mackintosh arbetade i tolv år på olika befattningar inom det brittiska polisväsendet innan hon 2011 lämnade polisyrket för att bli frilansande journalist och konsult inom sociala medier. Hon debuterade som författare 2015 med den psykologiska thrillern Jag lät dig gå (utgiven på svenska 2016). Romanen blev en omedelbar succé och såldes i över en miljon exemplar över hela världen. Även hennes andra roman Jag ser dig (2017) var en stor framgång och toppade försäljningslistorna Storbritannien. Numera är hon verksam som författare på heltid.

Den tredje romanen av Clare Macintosh, Låt mig vara, har nu översatts till svenska. Liksom föregångarna är boken en psykologisk thriller, där författaren långsamt bygger upp en förtätad spänning genom att spegla huvudpersonens oroskänslor och rädslor i en till synes vardaglig miljö.

Romanen handlar om Anna Johnson, som just har blivit mor till en liten dotter. För ett år sedan tog Annas mor Caroline livet av sig genom att hoppa i havet från en hög klippa. Precis på samma sätt hade Annas far Tom några månader tidigare begått självmord. Ingen av kropparna har återfunnits. På årsdagen av mammans död får Anna ett anonymt kort, med texten ”Självmord? Tänk om”. Plötsligt väcks alla känslor till liv, från tiden när föräldrarna dog. För Anna var förstås föräldrarnas självmord en svår chock, men båda dödsfallen kändes också oförklarliga, eftersom ingen av dem varken verkat självmordsbenägen eller hade lämnat något avskedsbrev.

Anna bestämmer sig för att kontakta polisen för visa det anonyma kortet och be att polisen återupptar sin undersökning om förhållandena kring föräldrarnas död. Hon träffar Murray Mackenzie, som jobbar som receptionist på en polisstation efter att ha pensionerat sig från sin tjänst som polis. En gång var Murray en duktig mordutredare. Han grips av Annas berättelse och tar sig an uppgiften att gå igenom fallen med Tom och Caroline Johnsons självmord igen. Kan Annas föräldrar ha blivit mördade, som hon tror?

Plötsligt, när läsaren tagit till sig och accepterat den bild av verkligheten som presenterats i romanen, vänder författaren på perspektivet och berättelsen tar en helt ny riktning. Och flera oväntade omkast hinner det bli innan läsaren kan lägga ifrån sig boken med en liten suck av lättnad över att alla frågetecknen rätats ut.

Clare Macintosh har konstruerat en originell, överraskande och samtidigt trovärdig intrig i Låt mig vara. Det är mycket skickligt gjort av författaren, särskilt som detta är den tredje thrillern hon har skrivit efter sina två tidigare stora framgångar.

LENA LUNDGREN

Clare Macintosh

Clare Macintosh. Foto SmartPhotografy.co.uk