LÅT INTE DEN HÄR STAN PLÅGA LIVET UR DIG, MONA

Jul 12th, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till Låt inte den här stan...Av Anneli Jordahl
Norstedts, 2014
ISBN 978-91-1-305234-2, 317 sid

2011 kom Anneli Jordahl ut med en kritikerrosad roman, Augustenbad en sommar, som till stor del handlar om klasstillhörighet och om kvinnors arbetsvillkor på en sörmländsk kurort i början av 1900-talet.

Samma tema återkommer i Jordahls nya roman, Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona, men nu har handlingen flyttats i både tid och rum. 16-åriga Mona reser i slutet av femtiotalet från mamma och pappa i Dalarna till Östersund, den stora staden belägen intill sjön med ett känt odjur. Hon har fått tjänst som hembiträde hos en ung familj där mannen, Ove, är jazzbandsmusiker och hustrun, Britt, arbetar på kontor.

Anneli JordahlMona ska inte bara sköta hushållet utan även ta hand om deras tvååriga dotter Katrin. Mycket snart inser Mona att förväntningarna på hennes arbetsinsats är stora och att fritiden kan inskränkas de kvällar Britt är på kurs och Ove spelar. Om de har fest någon lördagkväll måste Mona sitta hos Katrin till långt in på småtimmarna när alla gäster har gått. Hembiträdet har inget eget rum utan sover i vardagsrummet.

Mona, som gillar att dansa, får ibland följa med Ove när han ska spela och hon presenteras för gitarristen i Oves band. Han heter Harold och Mona börjar umgås med honom. Det visar sig att Harold är en orolig själ med stor integritet. Han är mest intresserad av sina gitarrer, men när Mona blir gravid samtycker han till trolovning. Kort tid efter att barnet fötts blir hon ensam.

Samhällets syn på gravida tonårsflickor var inte nådig. Om man hade bättre bemedlade föräldrar kunde man åka till Polen och göra abort. Mona hade inte den möjligheten. Hon drar sig i det längsta för att begära hjälp för sig och dottern. Trots att Harold har försvunnit fortsätter hon att bära ringen; den är hennes sköld. Socialarbetaren håller inne med de värsta harangerna.

Bilden av Mona som person är väldigt vag. Om någon behandlar henne illa, verkar det bara rinna av henne. Men det är väl så det är tänkt – en flicka i hennes ställning ska väl helst smälta in i tapeten. Jag gillar Jordahls sätt att skriva. Många dialoger. Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona är en läsvärd roman även om den inte blir någon nostalgitripp för alla.

MONICA LINDSTRÖM.