LASSE-MAJAS BESYNNERLIGA ÄVENTYR

Jan 17th, 2017 | By | Category: 2017-01 jan, Recension

Omslag till Lasse-Majas besynnerliga äventyrAv Lars Molin
Nordlitt, 2016
ISBN 9789198156867, inbunden, 222 sidor

1833 kom Lasse-Majas självbiografi ut och blev Sveriges första bästsäljare. Man tror att hans berättelser nedtecknades av bokhandlare T Z Björck i Uddevalla. Sedan har den kommit i flera utgåvor under olika titlar. Och nu finns den igen i nytryck, där förläggaren Tina Back förklarar hur hon varsamt moderniserat texten utan att ändra ord men redigerat så att oformligt långa meningar delats upp, liksom att långa stycken delats. Det har gjort boken mer lättläst.

Han börjar med sin uppväxt, hur han stjäl från sina föräldrar, rymmer hemifrån och hur han finner att han passar i kvinnokläder, vilket underlättar att hålla sig gömd, men också att få arbete som piga.

Men han klädde sig inte alltid som kvinna, och han klarade sig inte alltid undan rättvisan. Ännu kan man i Marstrand, på Carlstens fästning, se den cell där han satt. Eftersom jag gick i skola i Uddevalla var det ett mål för skolresa, så tidigt lärde vi oss det grundläggande om Lasse-Maja. Läser man självbiografin så inser man att han inte hymlar om hur han lurar omgivningen och stjäl utan större samvetskval. Han vill förstås gärna framhålla att han stjäl från de rika och delar bytet med de fattiga, men inte vill jag ha honom som vän.

Lasse-Maja Lars MolinBerättelsen ger också bra bilder av hur det var för vanligt folk i början av 1800-talet.

Han föddes 1785. Redan 1802 döms han första gången för stöld, och efter flera domar börjar han 1813 avtjäna livstidsstraff på Carlstens fästning. Han lyckas rymma 1822 men fångas snabbt. Så kommer boken ut 1833, och två år senare får han på kronprins Oscars jakt underhålla med sin berättelse. Det fick till följd att han 1838 benådade han av Kungl Majt. 1840 kommer andra upplagan ut under titeln Den byxlöse äfventyraren. De sista åren bodde han på ett hemman i Närke. 1845 avlider han och begravs i Arboga.

Han blev känd, och reste runt och berättade om sina äventyr. Hur sannfärdig är han då? När han klädd som kvinna en gång träffar sina systrar får han förstås en massa frågor om vad som hänt och var han varit. ”Jag berättade dem allehanda, som likväl ej var så noga överensstämmande med sanningen, utan såsom jag tyckte det kunde passa.” Så skriver han, och måhända är det så vi också ska tolka hans självbiografi.

LEIF-RUNE STRANDELL

En tidigare utgåva från Albert Bonniers förlag 1916, Lasse-Majas besynnerliga öden. Av honom själv berättade, finns i fulltext på litteraturbanken.se. En bit av kapitel 1 och 2 finns som novell här på Dast. Observera att den utgåvan inte är densamma som den nu utkomna.