LASSE-MAJA Stortjuven som blev författare och legend

Dec 7th, 2017 | By | Category: 2017-12 dec, Recension

Omslag till Lasse-MajaAv Lars Ericson Wolke
Carlssons Förlag, 2017
ISBN 978-91-7331-867-9, 349 sidor

Lars Ericson Wolke, historieprofessor vid Försvarshögskolan i Stockholm, har i ett 30-tal böcker skrivit om personer och händelser av hög dignitet. Det har handlat om allt från vår huvudstads historia med blodbad och allt, både gamla och nya krig till lands, sjöss och i luften och om typer som den nazistiske koryféen Joseph Goebbels. I sin nya bok beskriver han dock en betydligt beskedligare gubbe som trots detta lyckades bli världsberömd i hela Sverige även om berömmelsen kanske tynat bort under senare generationer.

Lars Ericson WolkeLars Molin född Larsson (1785–1845) var enligt sin tid storförbrytaren som blev en av 1800-talets mest kända svenskar. Han gjorde stöldräder, för det mesta i trakterna kring Stockholm, Örebro och Västerås, men det var inte främst detta som gjorde honom så bekant utan att han lyckades hålla sig undan genom att klä ut sig till kvinna (därav smeknamnet Lasse-Maja) och skriva en mycket fantasifull självbiografi som kom att läsas av generationer förbluffade människor.

En av de bravader som ökade hans dragningskraft på folk var när han fredagen den 2 maj 1823 lyckades rymma från den skrämmande borgen Karlstens fästning, Sveriges mest fruktade fängelse, i Marstrand tre mil norr om Göteborg. I och utanför fästningen rörde sig både besökare, vakter och fångar och ingen uppmärksammade den person i lappade kläder som knallade ut genom porten och skyndade ner mot Marstrand. Där fick han skjuts till fastlandet, bytte snabbt om till kvinnokläder och var försvunnen.

Kommendant Nycander på Karlstens fästning kunde bara rapportera att han blivit av med sin mest kände fånge – den livstidsdömde Molin alias Lasse-Maja. Fast friheten blev kort för rymlingen. Han greps några dagar senare nära Trollhättan, slogs i järn och förpassades tillbaka till Karlsten som han kände väl efter att ha varit inhyst i tio år.

Han skulle sitta tio år till men sedan kom den verkliga berömmelsen. Analfabeten Molin fick ut sin självbiografi. Tidigare hade han berättat otroligt romantiserade historier om hur han, ofta som ”transvestit” stal från rika präster, bönder och bergsmän och fördelade bytet bland de fattiga som en annan Robin Hood (i själva verket stal han från alla och behöll det han kom över). Nu kom dessa berättelser i tryck och folk skrattade gott åt hur korkade men förmögna män förälskade sig i henom och blev av med sina tillhörigheter. Det gjorde Lasse-Maja till en idol. Biografin kom ut i ett fyrtiotal upplagor och blev vid sidan av Bibeln och annan uppbyggelselitteratur och blev på många platser den mest lästa boken under 1800-talet.

Hans bovstreck hade börjat tidigt. Lars Larsson föddes i ett torp i Ramsberg bergslagsbygden norr om Lindesberg i Västmanland år 1875 och hans far var sockenskräddare. Han lärde sig spela kort, dricka brännvin och stjäla och inte mycket mer. Efter ett husförhör konstaterade prästen Aron Vestén att han ”intet kunde”.

I boken Lasse-Maja. Stortjuven som blev författare och legend berättar Lars Ericson Wolke nya rön om hur verkligheten såg ut för Lars Molin. Sverige var ett fattigt land på 1800-talet och kyrkböcker, arkivhandlingar och inte minst domstolsprotokoll (Lasse-Maja stod inför rätta i ett trettiotal rättegångar) har gett honom insikt i förbrytarens verkliga liv. Det finns uppgifter som tyder på att det inte enbart var för profitens skull som Molin iklädde sig kvinnokläder. Ordet transgender var ännu inte uppfunnet.

Ericsson Wolke införlivar hans historia i ett större historiskt och kriminalhistoriskt sammanhang, berättar om krogar i Stockholm som både Lasse-Maja och Bellman frekventerade, hur Molin tyckte om opera i en tid då de lägre klasserna inte lyssnade på mycket annat än skillingtryck. På ett sätt var Molin olik genomsnittssvensken. Han söp inte utom när han på ett tryggt ställe kunde ta ett järn för att koppla av. Inte heller var han våldsam, något som tycks ha bidragit till hans popularitet. Men tidens rättvisa var hårdför. Det var efter att 1808 dömts för stöld tredje gången som straffet blev livstid. Han rymde från fängelset i Karlskrona, greps igen, fick spöstraff och hamnade på Karlstens fästning.

Boken om hans liv i ett Sverige som inte finns längre är välskriven, intressant, bitvis spännande och försedd med ett rikhaltigt bildmaterial.

En nyutgåva av Lasse-Majas egen bok finns omskriven här.

Ett avsnitt av Lasse-Majas “självbiografi” finns här.