LÄR DIG SKRIVA SPÄNNANDE

Sep 27th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Lär dig skriva spännandeAv Olov Svedelid
MB Förlag 2010

Olov Svedelid som avled den 22 oktober 2008 har hittills utkommit med två böcker postumt – på Winbergs Förlag Älskade Stockholm (2009) och nu Lär dig skriva spännande. Det är en kort skrift, endast 128 sidor, men på dessa få blad predikar han och lät ut sin litterära trosbekännelse: hantverket betyder allt och arbetsglädjen är den enda inspiration som finns.

Olov ledde ibland skrivarkurser. Han gjorde det ganska motvilligt eftersom han ansåg att det bästa sättet att bli författare var att läsa, läsa och åter läsa. Eller se på gamla filmer där dramaturgin var tydlig.

Olov SvedelidMen han sade senare att lite nytta hade han haft av dessa kurser. De fick honom att skriva ner sina egna tankar, praktiska råd och tips till presumtiva författare av spänningslitteratur. Det var dessa anteckningar som bildade underlag till Lär dig skriva spännande som blev färdig bara några månader före hans för tidiga bortgång. Att publiceringen skulle ta så lång tid att han inte själv fick se sin bok i tryck hade han nog inte väntat sig.

Svedelid var en författare som förespråkade struktur i skrivandet. Man ska veta vad historien ska handla om, man bör ha en synopsis och man ska absolut veta hur berättelsen slutar. Och … där ska man sluta!

Han berättar om vikten av att börja boken mitt i ett dramatiskt skeende och att gärna använda sig av spänningshöjande kapitelslut, så kallade cliff hangers. Detta håller läsaren fast i texten – hur ska det gå, hur ska det gå? Att skriva spänning, menar Svedelid, är ett hantverk. Snickrar man en stol ska den vara bekväm att sitta i, författar man en deckare ska den vara skriven så att läsaren inte gärna lägger den ifrån, om det så är mitt i natten.

Att Olov skrivit läroböcker för helt andra människor än tilltänkta spänningsförfattare märks också.

Med i boken finns fem noveller som han menar visar delar av det han förfäktar, texter att analysera och förhoppningsvis sedermera överträffa.

Konsten att skriva har behandlats, och kommer att behandlas, i många böcker. Men parnassgudarnas nedlåtande syn på spänningsgenren märks även här. Det är ont om läroböcker i hur man författar spänningsböcker. Olov Svedelids Lär dig skriva spännande är därför synnerligen lovvärd, en bok det inte skadar om flera av dagens deckarstjärnor läste igenom.