LÄKAREN OCH KVINNORNA

Sep 14th, 2019 | By | Category: 2019-09 sep, Recension

Omslag till Läkaren och kvinnornaAv Kjell E. Genberg
Exilium förlag, 2019
ISBN 978-91-87511-58-5, 375 sidor

Läkaren och kvinnorna var en intressant historisk roman redan då den utkom som Huset vid sjön under pseudonymen Ida Maria Bengtsdotter för 20 år sedan. Läkaren och kvinnorna är en något reviderad utgåva av förstaupplagan, och författaren framträder nu efter ett par decennier under sitt riktiga namn, Kjell E. Genberg.

Ska man förenkla recensionen av boken så kan man konstatera att författaren här verkligen tagit fram sin kvinnliga författarådra. Kjell E. Genberg känner de flesta som en Kjell E Genbergmanligt, flyhänt kriminalförfattare, men här visar han en mjukare sida. Åtminstone till att börja med. Läkaren och kvinnorna känns faktiskt inte som en genbergsk skapelse de första 150 sidorna. Men sedan börjar det hända grejer! Explosioner, påstådd våldtäkt, käftsmällar, smidda ränker, trollerier, cirkusfolk, en del sex – och till och med Carl XV har fått en ganska framträdande roll i romanen. En historisk roman med kriminella inslag, alltså.

Vid läsningen får jag vibbar från ett flertal historiska romaner, som exempelvis Påfågelkungen av Lars Rosander (1979) och Sigillet av Helena Sigander (2019). Huvudkaraktärerna är överläkare Mattias Malmborg och hans vackra hustru Charlotta. Den här recensenten tycker att Mattias är en rättrogen träbock och att Charlotta är en svartsjuk slampa. Paret bygger ett stort hus vid en sjö och planerar för sitt kommande liv. Mycket händer på vägen tills olika händelser och människor för dem samman igen.

Det finns många andra intressanta karaktärer i boken som vävs samman med Mattias och Charlotta. Inte minst tar Kron-Kalle, alltså Carl XV, rollen som en godhjärtad vardaglig monark med känsla för att allt ska ställas till rätta. Trots att han i boken och, sägs det, i verkliga livet var en fruntimmerskarl av stora mått. Utan att avslöja för mycket av handlingen kan sägas att han njuter mycket av att se sin utomäktenskapliga dotter dansa lina.

Nåja. Är då detta en bra bok? Tjaa … Gillar man en äkta genbergare, som exempelvis Italiensk öppning – som författaren skrev under pseudonymen Christian Aage samma år som denna bok kom ut första gången – ja då kanske inte Läkaren och kvinnorna är en bok som faller en i smaken. Men, om man bortser från Kjell E. Genbergs rykte som kriminalförfattare och istället riktar in sig på handlingen så är det utan tvekan en skickligt ihopsatt historisk roman.

Jag tror att ett tecken på att man läst en bra bok är att man irriterar sig på någon av karaktärerna. Mattias är alldeles för rekorderlig i min smak, och Charlotta är alldeles för frimodig. Min favorit är cirkusdirektören och professorn Casimir Bergius. En mycket sympatisk person!

PETER OLOFSSON