LÄGGNINGEN AV HR B

Sep 18th, 2009 | By | Category: 1996-4, Recension

Av Esbjörn Esbjörnson
Norstedts 1996

När polismän sätter sig ner för att skriva böcker brukar de bevisa att de som tror att det nu skall handla om trög kanslisvenska har alldeles fel. Esbjörnson är inget undantag och han skriver i en lakonisk stil med ett slags undertryckt humor som verkar vara ett skydd mot allt jävelskap blicken tvingats vila på. Om det finns någon vrede tvingas den undan för att huvudet skall hållas kallt. När jag hunnit igenom halva boken var jag tvärsäker på att detta var den absolut bästa svenska polisroman jag någonsin läst. När sista sidan var vänt hade övertygelsen försvunnit. Detta är en bra roman, men ingen av de bästa.

Men sådana betänkligheter kräver ytterligare en genomläsning och grundligare analys. Varför tyckte jag under första halvan att den var så bra? Troligen för att den verkade så autentisk, vilket den borde vara med en kunnig polis vid pennan. Esbjörnson tar till samma författarteknik som exempelvis Guillou, att inbilla läsaren att här handlar det om mer än att ”nu skall du få läsa en spännande men påhittad historia”. Läsaren skall placeras en bit bakom kulisserna för att få se det verkligt sanna som sker. Sådant är spännande, det säger jag utan ironi.

Men vad är det egentligen man får? Jo, en historia som utspelar sig på kanske en tredjedel av volymens sidor, dessutom en berättelse med ett defaitistiskt slut. Resten är beskrivningar av hur polisen arbetar eller borde arbeta under olika förutsättningar. Det blir på sitt vis en spännande läroplan för tilltänkta polisman och kvinnor och definitivt en källa till fakta för deckarförfattare som vill skaffa sig en pålitlig vokabulär. Som att polisen ibland kallas ”pekka”, det har jag aldrig sett någon annanstans.

Jo, det är en bra bok, till och med en mycket intressant instruktionsbok, och en kriminalroman betydligt över snittet, skriven på ett lättläst, snabbt rinnande språk där de ”svåra, konstnärliga” orden som förekommer emellanåt inte uppfattas som stötestenar som man måste gå till ordlistan för att komma förbi.

Jag vill väldigt gärna läsa mer av Esbjörnson, men helst utan alla förklaringar och utvikningar som hejdar berättandet hos en stor författartalang.

BIRGITTA HÄRNER