Mar 9th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

Omslag till Kvinnan i svartAv Susan Hill
The Woman in Black 1983
Översatt av Ola Klingberg
Modernista 2013
ISNB 978-91-7499-196-0, 139 sid

Susan Hills smått kultförklarade spökhistoria har kommit rätt sent till Sverige, men i rätt tid för att få draghjälp av James Watkins film från i fjol, The Woman in Black, som i sin tur haussats för att den har Daniel ”Harry Potter” Radcliffe i huvudrollen. Men allra först har den dramatiska historien (som i sitt spänningsskapande påminner om När skruven dras åt [The Turn of the Screw] från 1898 av Henry James) spelats på scenen i England snudd på oavbrutet i ett kvartssekel och därmed blivit den mest långlivade pjäsen sedan Råttfällan av Agatha Christie. Den skickliga dramatiseringen är gjord av Hill efter hennes egen kortroman, i samarbete med Stephen Mallaratt. Det är denna kortroman – eller långnovell om man så vill – som nu getts ut av Modernista.

Susan HillSkillnaden mellan filmen och boken är påfallande. Filmmanuset skrevs av Jane Goldman och regisserades av James Hawkins som tagit till alla gamla skräckfilmsknep som finns för att få publiken i den rätta kolsvarta stämningen. Den producerades av Hammer Film som nästan från starten 1934 gjort sig känd för gotiska skräckfilmer, ofta med Christopher Lee i huvudrollerna.

Boken är egentligen ingen skräckstory eller thriller utan en klassisk spökhistoria. Susan Hills kortroman letar sig fram till det obehagliga utan några filmiska specialeffekter men även här dras skruven åt sakta men effektivt och orsakar därmed ännu värre hjärtklappning.

Allt börjar i juletid när den unge advokaten och berättaren Arthur Kipp från London anländer till en avlägsen landsortshåla för att ordna en bouppteckning från ett virrvarr av papper. Sakligt, enkelt och steg för steg berättar Hill om det övergivna Eel Marsh House och den svartklädda kvinna som år efter år satt skräck i bygden eftersom varje gång någon sett henne har ett barn dött. Men också Kipps ruvar på en hemlighet, en alldeles egen spökhistoria vilket gör att han flyr från julaftons berättarstund för att vandra ensam med magont i den regnvåta skogen.

Hills historia bottnar i texter från 1800-talets berättarkonst. Här finns föraningar, natur som inte är helt vänlig och invånare som är märkliga … och så är det Eel Marsh House, det spöklika huset mitt ute i sankmarkerna, dit man bara kan ta sig eller lämna vid lågvatten, och som tycks ruva över något och ge upphov till konstiga synintryck. En gungstol bär sig åt som den i svenska Borgvattnet och en kvinna dyker upp för att sedan försvinna i tomma intet.

Som ung på 50-talet lyssnade jag på skrämmande uppläsningar i radioserien Mannen i svart där Olof Thunberg med stor inlevelse läste skräcknoveller där kusliga ljuseffekter ingick. Kvinnan i svart ger mig liknande rysningar.