May 23rd, 2011 | By | Category: 2011-5 maj, Recension

Omslag till Kvinnan i rummetAv Jussi Adler-Olsen
Kvinden i buret 2007
Översättning Leif Jacobsen
Bra Böcker 2011
ISBN 9789170028915, 349 sidor, inbunden

Kvinnan i rummet, första delen i en serie om danska polisens Avdelning Q, kom 2007. 2010 fick hans roman Flaskpost från P Skandinaviska Kriminalsällskapets pris Glasnyckeln, årets bästa skandinaviska kriminalroman – i konkurrens med andra nominerade som Roslund & Hellström och norrmannen Tom Egeland. I april 2011 kom den på svenska.

Jussi Adler-OlsenDet kan möjligen kännas hämmande att recensera en roman vars författare lyfts fram av ett stort litteraturpris, genom åren delat med storheter som Stieg Larsson och Håkan Nesser. Vem är jag att sätta mig över deras bedömning? Men, kanske tappar romanen lite på svenska, genom det att den hanterar dansk geografi och danska förhållanden. Och dansk politik.

Annars är allt som vanligt, en ensam, missförstådd och ärrad kriminalare sätter alla på plats, både dubbelspelande chefer och föraktfulla kollegor som slarvar med sina utredningar. Huvudpersonen vice kriminalkommissarien Carl Mørck är visserligen gift, men lever inte tillsammans med hustrun, han är som schablonen påbjuder i praktiken ensamstående. Han blir chef för Avdelning Q. Avdelningen inrättas utifrån politisk opportunism och är en slags Cold Case-grupp, något som finns även i den polisiära verkligheten, bland annat inom Stockholmspolisen. Här handlar det om ett självmord som kanske är ett mord eller till och med ett försvinnande, kanske med politiska undertoner. Frekventa hopp mellan nutid och dåtid stöds av att alla kapitlen helt enkelt är märkta med årtal.

Trots att Carl Mørck till en början visar mycket lite intresse för att ta tag i några av de gamla fallen och trots att han förses med en alldeles osannolik assistent, utvecklar sig historien på ett sådant sätt att man efter att ha lagt boken åt sidan ändå vill veta mera, inte minst om den mystiske assistenten och framförallt vem han egentligen är. Vi får säkert veta, det lär komma fler delar i serien om Avdelning Q på svenska.

ULF BROBERG