KVINNA I GRÖNT

Mar 14th, 2010 | By | Category: 2004-3, Recension

Av Arnaldur Indriðason
Grafarþögn 2001
Översatt av Ylva Hellerud
Prisma 2004

Man kan undra vad det är för slags lobbyism som ligger bakom att denne isländske författare fått priset Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman två gånger. Kan det vara någon slags politisk solidaritetsakt gentemot den lilla önationen? Tanken finns där, i synnerhet som att Kvinna i grönt har utgetts med stöd från Nordiska Ministerrådet. Indriðason är ju en rätt konventionell kriminalförfattare med en huvudperson kommissarie Erlendur Sveinsson vid polisen i Reykjavik – som till förväxling liknar de magsårssura, spritindränkta, förfördelade men ack så kloka polismän befolkat svenska deckare de senaste trettio åren.

Det kan förstås uppvägas av en miljö, i det här fallet Reykjavik, som ännu inte helt liknar svenska eller ens norska storstäder. Och av att Indriðason är en författare som med rätt klichéfylld men pådrivande text lyckas fånga läsarens intresse när man väl hunnit in en bit i boken.

Här har han beskrivit ett fall som varit omöjligt att ta upp i en svensk deckare. I närheten av gamla brittiska och amerikanska baracker från andra världskriget fått grävskoporna upp benbitar. Det är ett mord – men ett mycket gammalt mord, ett som skulle ha blivit preskriberat i Sverige och många andra länder. Men Sveinsson och hans män ser allvarligt på saken och bestämmer sig för att lösa gåtan. Titelns kvinna i grönt ser ut att kunna vara en avgörande pusselbit. Om man kan ha överseende med Indriðasons ”speakertext” som berättar sådant ingen annan än författaren vet får man sig intressant jämförande historik till livs och i den finns en rätt aktningsvärd spänning inbakad.

LENNART BRÅDING