KVARTETTEN SOM SPRÄNGDES, DEL 1

Jun 1st, 2016 | By | Category: 2016-05 maj, Recension

Omslag till Kvartetten som sprängdes 1Av Malin Biller efter Birger Sjöbergs original
Kolik förlag, 2015
ISBN 9789186509569, 99 sidor

Jag är ingen romanläsare, särskilt inte klassiker. Det finns flera anledningar till det. Ett är att de ofta är svåra att läsa. En annan är att de utspelar sig i en epok jag som nutida människa har svårt att relatera till. Ytterligare en anledning är att många så kallade klassiker hyllas för sitt vackra och uttrycksfulla språk trots att författarna riktade sig till mannen på gatan för sin tid (som Shakespeare), vilket känns rejält förmätet. En sista anledning är att jag inte gillar hur folk som läser sådana böcker har svårt att inte vara malliga över bedriften.

Malin BillerDärför var det med stor tveksamhet jag tog mig an Malin Billers serieversion av Birger Sjöbergs Kvartetten som sprängdes. Jag hade aldrig hört talas om författaren eller boken tidigare och jag kunde se inom mig hur Biller presenterar en sanslöst tråkig berättelse med fokus på hur in i helsike påläst Biller är. Jag försökte skjuta upp denna recension så länge jag kunde. Tills redaktören började bli väl påstridig och jag bestämde mig för att få det hela överstökat.

I början gör boken mig inte besviken (så att säga). Vi får lära känna den sedvanliga samlingen besvikna svenssons i 20-talets Sverige som alla har fått för sig att livet är skyldigt dem något. Vare sig det är medel att leva lättjefullt, rumla runt med kvinnor eller kunna hänge sig åt konsten. Av den anledningen bildar ett gäng bekanta ett konsortium som ska försöka bli rika på aktiehandel. Men verkligheten tar inga hänsyn till storslagna drömmar och snart visar sig aktiehandeln ha varit en dålig idé. En väldigt dålig idé.

Birger SjöbergMen någonstans mitt i upptäcker jag att jag saktat ner lästakten och börjat ta in historien på ett sätt jag var helt övertygad jag aldrig skulle göra. När jag nått slutet av första delen så var jag investerad i det rika persongalleriets enskilda öden. Jag tyckte kanske inte så synd om de personerna i konsortiet då de så naivt och omdömeslöst gått in i en farlig och nyckfull bransch, men jag ville veta hur det skulle sluta och om de hittar något sätt att ta sig ur sin situation någorlunda helskinnade. För det måste jag vänta tills nästa bok.

Det står klart att min föraning att detta är ett finförnämt skrytprojekt var helt fel. Utan att ha läst originalet kan jag ändå känna Billers vilja att göra verket rättvisa, och det gör hon. Språket är gammalt och högtravande men det är lyrik som förnöjer utan att störa. Karaktärerna känns levande och historien är trots sina många sidospår sammanhängande och lätt att följa. Det är, även för en nutida människa, en överaskande medryckande berättelse om storslagna drömmar, hårda fall och hur vi trots att vi vill vara oberoende av andra människor ändå obönhörligt sugs in i deras liv.

Biller skriver i sitt förord att hon hoppas denna serieversion kommer tilltala och göra berättelsen mer tillgänglig för en ny publik. Där tror jag inte hon kunnat göra ett bättre jobb.

JOHANNES GENBERG