KUSINEN FRÅN SIBIRIEN

Mar 15th, 2010 | By | Category: 2004-2, Recension

Av Kjell E. Genberg
MBAB Förlag 2003

När jag sprättar upp posten denna morgon dimper det ur ett kuvert ut en ny bok av Kjell E. Genberg. Jag erfar en känsla av att det är så nästan varje gång, jag går igenom posten. Genberg har varit framme igen och skrivit en ny bok. Att han orkar! Kan han verkligen hålla kvaliteten uppe med denna otroliga produktivitet?

Som författare blir jag lätt irriterad och aningen avundsjuk. Den som skriver så mycket måste upprepa sig, slarva och skriva åtskilligt skräp, tänker jag surt.

Boken blir liggande på köksbordet och när jag äter lunch hittar jag den där. Jag börjar läsa och fångas snabbt in i bokens väv av spänning och intressanta människor. Denna gång handlar det åter om organisationen ”Enheten” som väl är något slags modernare IB eller ett Super-Säpo. Denna organisation befinner sig i kris och behöver förnyas. Ledaren har mördats och den tuffa Johanna Stjerne driver hårt på sina medarbetare.

Huvudintresset i boken är emellertid inriktat åt ett annat håll. På en sörmländsk herrgård möter privatspanaren Victor Kyrklund en av landets främsta företagsledare Natasja Starkin, som äger och leder det mäktiga Kin Star. Mötet tar många dimensioner och innebär att bägges tillvaro omvälvs.

Dock är det ”kusinen från Sibirien” som tar det mesta att vackla på sina grundvalar. Han gör anspråk på hälften av Kin Star och han har en mängd papper och domstolsutslag, som styrker hans sak. Frågan är också var Nastasjas fästman Magnus står. Han är försäljningschef på Kin Star och verkar vilja berika sig på katastrofen. Kan Nastasja verkligen lita på en sådan person? Eller ska hon tro mera på Victor Kyrklund?

Det är bara att konstatera att hur många gånger än Kjell E Genberg går igen så är han ändå hela tiden lika bra. Han skriver med driv i språket, han skildrar människor väl men inte djupt och han är en mästare på att väva intriger. Andlöst hastar man igenom hans böcker och när man läst färdigt, känner man att det inte skulle vara fel med ännu en Genberg. Och att en sådan anländer inom kort, är jag övertygad om.

JEAN BOLINDER