KUNGEN HOTAD

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-3, Recension

Christian Aage (pseud för Kjell E. Genberg)
Tre Böcker 2003

För många av oss är det det gamla välbekanta som lockar. Från Vesper och Harry till gårdagens Wallander och dagens Arnold Nyman.

Femte boken med kommissarie Nyman som huvudperson, med schacktiteln Kungen hotad inleds med ett grymt mord på en kaféidkerska, På sedvanligt elegant berättar sätt lotsar oss Aage genom ett antal brott fram till upplösningen. Kommissarie Nyman har fått en mindre roll i Kungen hotad än i tidigare böcker. Flera av hans kollegor som Hildebrand, Andersson och Nilsson får allt större utrymme. Sakta men säkert bygger Aage upp karaktärerna runt Arnold Nyman. Göteborgsmiljön skildras som om hälsingen Aage vore infödd västkustbo. Kommissarien själv kan vi säga återkommer i dubbel bemärkelse i romanen.

Aage har ett språk som flyter fram lika stilla men målinriktat som romanens Göta älv. Hans ordinfall och berättarglädje ger ett par timmars god läsunderhållning. Och hans aktualiteter: vinterkräksjukan beskrivs här för första gången i litteraturen.

Det enda som retar en är att det är Genberg som ligger bakom Christian Aage. Det gör att alla fördomar som florerar kring Genberg resulterar i att recensionerna av Aages alster till större delen har försvunnit. De lovord som spreds och de förväntningar som fanns om debutanten Christian Aage har uppfyllts. Därför, bästa Deckarakademi, om ni kan lämna prestige och stolthet bakom er, ge kriminalförfattaren Christian Aage ett deckarpris, om ni nu inte kan förlika er med underhållaren Kjell E. Genberg.

LENNART HÖGMAN