Feb 14th, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Omslag till Kungen är dödAv Ellery Queen [pseud för Frederic Dannay och Manfred B. Lee]
The King is Dead, 1952
Bonus: novellen Bröllopsdagen (Wedding Anniversary, 1967)
Översatt av Håkan Andersson
Deckarhyllan, 2015
ISBN 978-91-981360-1-2, 291 sidor

Jag hade nöjet att träffa Frederic Dannay vid den tredje internationella världsdeckarkongressen som inleddes i Stockholm den 15 juni 1981. Han föddes 1905 så vid det laget var han redan en gammal man – och en legend eftersom han var ena halvan av den världsberömda deckarduon Ellery Queen. Den andra halvan, hans kusin Manfred B. Lee, var död sedan tio år. Kusinerna var födda samma år och Fred avled i september året efter kongressen. Jag minns honom som stillsam (till skillnad från många andra deltagare) och han var sparsam med bläcket när han signerade böcker. I de två han signerade åt mig (Skomysteriet och En studie i skräck) – liksom i varenda bok som lades för honom – stod bara ”Ellery Queen” Frederic Dannay.

Manfred B. Lee var en utmärkt författare och Frederic Dannay en klurig skapare av mystiska gåtor som sedan Lee skrev ut efter en detaljerad synopsis. Kungen är död är kanske inte den mest beundransvärda ur kusinernas rika produktion, kanske en förklaring till att den tidigare aldrig getts ut på svenska. Den kom ut i USA sju år efter andra världskrigets slut och den förstörelse och uppgivenhet kriget orsakade genomsyrar till del berättelsen.

Huvudperson, vid sidan av far och son Queen, är den mystiske King Bendigo som skapat ett eget kungarike på sin privata ö under solen. Kommissarie Richard Queen vid New Yorks mordrotel och sonen Ellery kallas dit efter att vapenhandlaren och magnaten Bendigo erhållit hotbrev som alla börjar med orden ”Ni kommer att bli mördad –” och vars text utökas tills dag och tidpunkt anges. Dödsögonblicket skall komma när den smått fascistoide Bendigo befinner sig i ett hermetiskt tillslutet rum.

På ön är King (som egentligen heter Kain och är omgiven av bröder med bibliska namn) väl skyddad men vid exakt tidpunkt träffas han en av kula i detta rum och blir svårt sårad. Det är en klurig intrig, med drag av Christies Mordet på Orientexpressen, som presenteras. Kusinerna är noga med att ge läsaren möjlighet att lösa gåtan men är skickliga på att samtidigt vilseleda.
Berättelsen är en oäkta låsta-rummet-berättelse och den lösning som presenteras har kanske inte den lödighet som utmärker flera andra av deras 39 romaner. Men författarna har fångat upp ett intressant och divergerat persongalleri som tillsammans med politiska och personliga tillbakablickar gör boken intressant.

Kungen är död avslutas med novellen Bröllopsdagen som innehåller en minst lika klurig gåta. Men historien som sådan känns aningen daterad.

Ellery Queen alias Manfred B Lee och Frederic Dannay