KRUTGUMMOR PÅ KRIGSSTIGEN

Nov 21st, 2018 | By | Category: 2018-11 nov, Recension

Omslag till Krutgummor på krigsstigenAv Catharina Ingelman-Sundberg
Forum, 2018
ISBN 978-91-37-15016-1, inbunden, 336 sidor

Catharina Ingelman-Sundberg har ett omfattande författarskap bakom sig med ett tjugotal romaner på meritlistan. Tidigare har hon skrivit historiska romaner, men under de senaste åren har hon gjort ett stort svenskt och internationellt genombrott som bestsellerförfattare med sina feel good-romaner om Pensionärsligan. Ett gäng seniorer tröttnar på tristessen på ålderdomshemmet och startar en karriär som bankrånare med Robin Hood-inriktning. De begår brott för att kunna ge till de fattiga. Den första boken i serien, Kaffe med rån, har getts ut i 40 länder och översatts till 25 språk.

Efter tre framgångsrika romaner om Pensionärsligan har nu Catharina Ingelman-Sundberg bytt spår. I sin nyutkomna roman Krutgummor på krigsstigen presenterar hon sina nya huvudkaraktärer, Dagny Svensson och hennes syster Marie. Dagny och Marie är båda seniorer på 70+, men de lever inte något lättjefullt pensionärsliv. Tillsammans driver de en omfattande kursverksamhet för seniorer, Seniorboost, i en stor gård på Österlen. Där engagerar de den professionelle fredsaktivisten Stefan som lärare i civil olydnad, och får idén att starta en egen fredsrörelse bestående enbart av äldre kvinnor.

Organisationen Mormödrar för fred får en flygande start. Med Dagny och Marie i spetsen planerar ett hundratal entusiastiska äldre damer storslagna fredsmanifestationer på kommande vapenmässor och stormanövrar, där de räknar med att få maximal uppmärksamhet i media. Men plötsligt får Dagny och Marie anledning att driva fredsaktioner på hemmaplan. De upptäcker till sin förskräckelse att de nyinflyttade gentlemännen i granngården inte alls ägnar sig åt äppelodling och champagnetillverkning, som de påstår. I själva verket är de illegala vapenhandlare som har flyttat från Stockholm för att i lantlig avskildhet utveckla nya vapenprototyper.

Med viss spoilervarning kan jag avslöja att de frilansande vapenhandlarna på Österlen inte har mycket att sätta emot i striden mot ett hundratal Mormödrar för fred. Och medan den kampen pågår kan vi läsare avnjuta många festliga episoder och glädjas över de outtröttliga krutgummornas uppfinningsrikedom, så som den förmedlas av författaren.

Att välja en fredsrörelse som ämne för en humoristisk roman kan vara vanskligt. Risken finns att de komiska situationerna, när en skock tanter i skelettmönstrade trikåer ligger i en die-in på Älvsjömässan, eller när hembakta saffransbullar i form av Reutersvärdspistoler bombarderar gästande krigsfartyg i Göteborgs hamn, uppfattas som ett förlöjligande av pacifistiska icke-våldsaktioner. Men Ingelman-Sundberg är en stilsäker skribent, och hon lyckas väl med att balansera det humoristiska tonfallet med en humanistisk grundton, som framför allt kommer fram i porträttet av huvudpersonen Dagny.

I romanens epilog har Seniorboost börjat med kurser i civil olydnad även för äldre herrar, som startat sin egen fredsrörelse, Gentlemän för fred. Vi tar det som ett tecken på att Catharina Ingelman-Sundberg har mer att berätta om krutgummorna på krigsstigen.

LENA LUNDGREN

Catharina Ingelman-Sundberg

Catharina Ingelman-Sundberg. Foto Caroline Andersson