KRÖNIKA OM DEN FEMTE KONFLUXEN Del 1 & 2: Svavelvinter, Slaktare små

Feb 11th, 2012 | By | Category: 2012-02 feb, Recension

Omslag till SvavelvinterAv Erik Granström
Coltso 2011
ISBN 978-91-86437-54-1, 544 sid, inb, resp ISBN 978-91-86437-53-4, 600 sid, inb

När man går längs Västerlånggatan så passerar man Science Fiction-bokhandeln som är Sveriges Mecka för alla som gillar sci-fi- och fantasyunderhållning. Objekt som ställs ut i butikens fönster (se bilden nedan) är en viktig måttstock för vad som gäller just nu, vad som är ”inne” hos svenskarna. I går fanns två böcker som uppdrog förbipasserandes uppmärksamhet: Cirkeln (som recenserades i DAST http://www.dast.nu/recension/cirkeln) och Slaktare Små. Två fantastiska böcker med snygg formgivning som gläder ögat och väcker köp- och läsintresse.

Omslag till Slaktare småErik Granström skrev för några år sedan romanen Svavelvinter som utspelar sig i fantasilandet Trakorien. Romanen är löst baserad på kampanjmodulen till Drakar och Demoner (DoD) framtagen av Erik på 80-talet. Nu har uppföljaren Slaktare små kommit ut och Erik planerar del tre och fyra. Den första romanen mottogs med stor entusiasm av de invigda i DoD men nu med nyutgivningen av del ett och uppföljaren når sviten ut till en bredare läskrets och når även oss som är okunniga i DoD- och D&D-världar.

Erik Granström tillhör it-generation som inte bara tog spel på största allvar men som även byggt en lysande affärsidé ur ”Dakar och Demoner”-modulen. Mästare Granström är stolt ägare till varumärkena “Svavelvinter” och “Trakorien” enligt Patent- och registreringsverket. Han är ensam härskare i landet Trakorien och ägare av alla svavelrättigheter samt av immateriella tillgångar i romaner och de gamla spelen.

Skyltfönster SF-bokhandelnKrönikan om den femte konfluxen är ett epos av kolossalt format. Trakoriens svavelproduktion (som är motorn i rikets ekonomi) är hotad pga av orolighterna på ön Marjura. Vilka onda krafter som ligger bakom kaoset är oklart. Folket i landet talar om okända hot som ”svavelvinter” och andra faror och förbannelser. Som i många fantasyspel finns det ett gäng äventyrare som ska utföra olika uppdrag på vid polarcirkeln, ute till havs  och på andra svårtillgängliga och ogästvänliga platser. Dessa hjältar har olika roller och besitter olika färdigheter och  egenskaper  så som drakjagaren, danserska, Remuntra-munkar samt överste Praanz da Kaelve. Översten Praanz är huvudpersonen i de två första böckerna.

Under resans gång inser läsaren att hans uppdrag är långt mycket större än man först kunnat ana när sällskapet startade sin seglats.

Det är en storslagen fantasyberättelse med vackra kartor, pregnant språk, komplexa intriger, långa satser och stycken, samt svåra ord och begrepp. Tja, vem tror att magi och konfluxer ska vara enkelt? Den invigde hittar många referenser till andra fantasy verk och världar. Många bloggare på nätet menar att sviten kryddas med samtidssatir, djupa filosofiska och teologiska reflektioner och inslag av äventyr och thriller. Jag måste instämma att det är den bästa fantasyromanen skriven på europeiskt språk om man inte räknar fornisländska och engelska klassiker. Men böcker är inte mycket sämre än anglosaxiska alster som författades av R R Martin och Tolkien. Svavelvinter och Slaktare små är de två första delarna i Erik Granströms “Konfluxsvit”.  Dock är det är ingen lektyr för en ofrälst och lat publik. Både språket, böckernas tyngd och författarambitioner ställer höga krav på läsaren.

Eriks Granströms blogg http://erik-granstrom.blogspot.com/2009/02/svavelvinter-och-trakorien.html

ANDRÉ LOUTCHKO