Mar 22nd, 2020 | By | Category: 2020-03 mars, Recension

Omslag till KrislägeAv Lucie Whitehouse
Critical incidents,
Översättning Maria Bodner Gröön
Etta/Sekwa förlag, 2019
ISBN 9789188979032, 416 sidor

När berättelsen om Robin Lyons börjar forsar orden och berättelsen fram i en takt som påminner om tempot när Caitlin Moran intervjuas (hon som skrev Konsten att vara kvinna och Konsten att skapa en tjej för inte så många år sedan). Författaren till Krisläge Lucie Whitehouse är jämnårig med Moran men där upphör nog likheterna mellan de två författarna, däremot påminner som sagt den kvinnliga polisen Robin Lyons om Moran.

Vi känner alla igen de långa raderna av trånga radhus i arbetarkvarteren någonstans i England. Det är något med den engelska arbetarklassens tuffa livsvillkor som skapar ett tempo i snacket och berättelsen som översättaren av denna deckare, den första i en utlovad serie om Robin Lyons, lyckats fånga så väl att den elända familj Robin rymt hem till från sina framgångsrika år som polis i London och hennes bekanta och hennes ilska gör läsaren nästan yr i skallen.

Underrubriken på omslaget till denna deckare är ”Vem kan du lita på när livet står i brand” och det är onekligen en berättigad fråga för denna polis som mopsat sig en avgörande gång för mycket på jobbet och helt enkelt inte är välkommen tillbaka dit i väntan på resultatet av en utredning som inte har bråttom att bli färdig. Utan lön varje månad måste hon göra något radikalt. Hon flyr tillbaka till barndomshemmet i Birmingham som hon en gång flydde ifrån för att skapa sig ett bättre liv i London. Robin, denna ilskna och sårade kvinna, bor nu med sin tonåriga dotter i en våningssäng i sin barndoms flickrum och upptäcker att helt handlingsförlamad är hon trots allt inte. Dottern börjar i en skola som inte fungerar som skolan i London. Och Robin upptäcker också att saker och ting inte är riktigt som hon mindes dem vara. Väninnan som stöttat och hjälpt henne förr visar sig vara en kvinna som kanske är beredd att gå mycket långt för att om möjligt rädda saker och ting. Som hon tidigare hjälpte Robin när hon födde sin dotter till exempel. Men många händelser tidigare i livet vill varken hon eller andra bli påminda om.

Även om Robin lyckas hitta något som kanske kan vara en väg till ett försörj – hon blir ett slags assistent till en kvinna, som visar sig umgås med Robins mamma, med ett arbete som ett slags privatdeckare i fråga om försäkringsbedrägerier. Inte polis alltså, men Robins kunskaper och erfarenheter av spaningsverksamhet kanske kan komma till nytta, tänker hon sig. Och snart blommar krisläget ut i obehagligheter på olika håll. Väninnans man blir misstänkt för mord och sånt är ju inte ägnat att skapa lugn och ro i sökandet efter ett nytt liv. Robin lägger sig i den utredningen också förstås. Och krisläget utvecklar sig till en härva av intriger, vilseledanden och spänning som författaren skickligt berättar.

Romanen Krisläge är planerad att få en fortsättning i en serie om Robin Lyons. Och att hon inte behöver arbeta länge till som assistent i en liten firma som ägnar sig åt spaning efter försäkringsbedrägerier, tar åtminstone jag för givet.

BIRGITTA NEY

Lucie Whitehouse

Lucie Whitehouse. Foto Jaime Turner