Aug 29th, 2021 | By | Category: 2021-08 aug, Recension

Omslag till KräldjursmemoarerAv Silje Ulstein
Krypdyrmemoarer, 2020
Översättning Marianne Mattsson
Wahlström & Widstrand, 2021
ISBN 9789146237372, inbunden, 395 sidor

En elvaåring springer i väg efter att ha bråkat med sin mamma i ett köpcentrum. Mamman tänker att flickan har sprungit hem, men beger sig inte dit. I stället sätter hon sig i bilen och kör runt i timtal. Kanske går det att bara ge sig av och börja ett nytt liv utan barnet, tänker hon. Så småningom åker hon ändå hem och upptäcker att flickan verkligen har försvunnit.

Det är spelöppningen i Kräldjursmemorarer. Försvinnandet sker i Kristiansund, några mil utanför Trondheim, men bakom ligger en härva av händelser mer än elva år tillbaka i tiden. Det handlar om narkotikamissbruk, lokal gangsterverksamhet, våldtäkt och ett brutalt mord på en ung kvinna i det närbelägna Ålesund. En annan ung kvinna som påminner om den försvunna flickans mamma Mariam dyker upp i de äldre historierna, men där har hon andra namn. Även den medelålders polismannen Roe, som utreder försvinnandet i Kristiansund, visar sig ha en personlig koppling till de tidigare händelserna.

Och så finns pytonormen Nero som slukar smådjur och suktar efter större byten genom alla åren på olika ställen i Ålesund.

Silje Ulsteins debutroman har väckt diskussion i Norge. Positiva recensioner har blandats med ovanligt hård kritik mot ett förstlingsverk i kriminallitteraturen. Uppståndelsen är inte lätt att förstå. På det hela taget är romanen en suggestivt berättad thriller med ett par levande och intressanta huvudpersoner. Historien påminner om de numera rätt vanliga tv-serierna om sorgliga händelser i vindpinade kustsamhällen, men stämningen är lite dystrare. De viktigaste personerna i romanen rör sig i ett halvtöcken av mer eller mindre befogade skuldkänslor, och det dramatiska landskapet omkring dem tonar bort i fjärran.

Det är ormen som ställer till det, och inte bara i handlingen. Gång på gång begär den ordet och berättar om sitt liv, därav titeln Kräldjursmemoarer. Tanken är väl att ge den annars mycket jordnära berättelsen ett stråk av något farligt och oberäkneligt som fascinerar och förleder. En av ormens ägare utvecklar i varje fall ett perverst förhållande till dess obändiga lust att sluka levande kattungar och hundvalpar. Greppet är smart, men det blir mest antydningar av dessa psykologiska komplikationer. Den pratglada ormen lämnar mig därför mest med en känsla av kall lystenhet.

PÄR ALEXANDERSSON

Silje Ulstein

Silje Ulstein. Foto Ode Berby